Bijlage 4 Handreiking voor het maken van het Integraal Strategisch (verander)plan

Wij gaan er vanuit dat iedere zorgaanbieder al werkt met een reeds eerder opgesteld Integraal meerjaren beleidsplan of een Integraal Strategisch (verander)plan. Hierbij willen we zoveel mogelijk aansluiten op de plannen waarmee in de regio en bij de zorgaanbieder wordt gewerkt. Het plan is vormvrij maar moet wel de benodigde informatie bevatten om goede afspraken te kunnen maken in het kader van de zorginkoop 2024-2026.

Algemeen

In hoofdstuk 4 zijn de basisprincipes aangegeven waaraan een Integraal strategisch (verander)plan moet voldoen. Het plan bevat in ieder geval een regionaal deel op basis van regionaal gemaakte afspraken waaronder de Transitiemiddelen en een individueel deel waarin staat aan welke bewegingen en doelen de zorgaanbieder gaat werken en/of meewerken.

Middelen voor Bewegingen en doelen en Transitiemiddelen 

In paragraaf 5.6 staat beschreven wat verwacht wordt ten aanzien van Bewegingen en doelen in relatie tot het Integraal strategisch (verander)plan.
In paragraaf 5.8 staat beschreven wat verwacht wordt ten aanzien van de Transitiemiddelen. 

Voor zover het reeds bestaande uitgewerkte (verander)plan van de zorgaanbieder nog niet alle gevraagde informatie omvat vragen wij u om bij inschrijving aanvullende informatie op maximaal twee of drie A4’tjes mee te sturen.

Bevat het veranderplan concrete plannen gericht op de bewegingen Preventie, Thuis als het kan, Zelf als het kan, Digitaal als het kan, Doelgerichte samenwerking en Passende zorg voor kwetsbare doelgroepen?
Bevat het veranderplan concrete plannen voor de inzet van Transitiemiddelen en voor welk onderdeel daarvan? 

Blijkt uit het Integraal strategisch (verander)plan per beweging vooraf wat het doel is van de in te zetten beweging(en), welk knelpunt hiermee wordt opgelost en een inschatting van het aantal cliënten dat met het plan in het komende jaar wordt bereikt, korte- en lange termijn doelstellingen, aanvangs- en einddatum van de projecten, structurele borging op de langere termijn en totaal aangevraagde euro’s? 

Bevat het plan informatie over de Impact met SMART geformuleerde afspraken (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) die bijdragen aan het bereiken van de doelstelling (passende zorg, om de toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid van zorg inclusief het behouden en ontzorgen van zorgprofessionals te borgen).

Blijkt uit het plan duidelijk wat het voorstel is voor verandering in de zorg om de zorg duurzaam toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit met een beschrijving van de wijze waarop deze doelen bereikt worden (al dan niet gefaseerd) en een tijdplanning.

Bevat het plan een uitwerking van de in paragraaf 5.6 beschreven resultaatgerichte prestatie-indicatoren?

Inschrijving voor het Free proposal

In paragraaf 5.7 staat beschreven wat verwacht wordt ten aanzien van het Free proposal in relatie tot het Integraal strategisch (verander)plan. Deze bijlage bevat per thema een aantal vragen die ter ondersteuning gebruikt kunnen worden als aanvullende toelichting op het plan.

Wij vragen u bij het opstellen van een aanvraag voor het Free proposal hiervan gebruik te maken en de gestelde vragen zo kort en krachtig mogelijk te beantwoorden. De uitwerking van de thema’s en vragen zijn, naast de substantiële bijdrage die het plan levert aan de doelstellingen van CZ zorgkantoor, mede bepalend welk initiatief wordt gehonoreerd.

Maatschappelijke impact

Beschrijf de maatschappelijk impact en het gewenste resultaat zo concreet mogelijk. Maak daarbij de omvang van het resultaat duidelijk door middel van bijvoorbeeld een getal, percentage en/of bedrag. Dit helpt om op de impact dat het plan heeft op de (sub)regio te bepalen én vast te stellen wanneer het doel is bereikt.

Ter ondersteuning kunnen de volgende vragen gebruikt worden:

  • Benoem zo concreet mogelijk de omvang van de impact: op hoeveel cliënten of interventies heeft het plan een effect, wat is de omvang van het effect, en wat gaat het concreet opleveren?

  • Kunt u in uw eigen woorden een korte toelichting geven op het plan?

  • Welke doelstellingen zijn van belang voor u en voor de cliënt?

  • Waarom wilt u dit doel bereiken?

  • Wat is er volgens u nodig om dit doel te bereiken?

  • Hoe gaat het u doel bereiken?

  • Waar zit volgens u de substantiële bijdrage die dit plan levert aan de maatschappelijke opgave?

  • Omschrijf het gewenste resultaat voor de cliënt.

  • Wat dient er in uw organisatie verandert te worden wilt u dit doel bereiken?

  • Wat gaat u loslaten/niet meer doen om uw doel te kunnen bereiken?

Samenwerking met andere partijen

Dit onderdeel heeft betrekking op de wijze waarop de zorgorganisatie (of het collectief van zorgorganisaties) op organisatieniveau samenwerkt met andere betrokken partijen in de regio en/of buiten de regio in de realisatie van de doelstelling van het plan. Uit de toelichting blijkt hoe de samenwerking bijdraagt aan het behalen van de doelstelling van het plan. Bijvoorbeeld door middel van kennis en expertise delen, processen verbeteren, goede afstemming, etc.
 
 Ter ondersteuning kunnen de volgende vragen gebruikt worden:

  • Hoe geeft u in de uitvoering van het plan uitvoering aan samenwerking?

  • Hoe sluit uw plan aan bij het regioplan en de regionale visie?

  • Hoe betrekt u de organisaties in uw regio bij dit plan?

  • Welke partners zijn voor u van belang bij de uitvoering van het plan en hoe geeft u de samenwerking met deze partners vorm?

  • Hoe zorgt u ervoor dat de samenwerking met betrokken partijen optimaal verloopt?

  • Welke risico’s of aandachtspunten zijn er en heeft u al een idee hoe hiermee om te gaan?

  • Hoe ziet u uw rol als er sprake is van domeinoverstijgende samenwerking?

  • Wat heeft u nodig van het zorgkantoor? (co-creatie)

Betrokkenheid van cliënten en medewerkers

Ter ondersteuning kunnen de volgende vragen gebruikt worden:

  • Beschrijf wat er volgens u nodig is om aan de wens en behoefte van cliënten te voldoen. Eventueel kan hier indien wenselijk onderscheid worden gemaakt in cliënt-categorieën.

  • Wanneer is het plan voor cliënten een succes?

  • Hoe is de wens en behoefte van cliënten en mantelzorger meegenomen in de totstandkoming van dit plan?

  • Hoe wordt relevante informatie m.b.t. de cliënt meegenomen in de uitvoering van het plan?

  • Hoe wordt de cliënt meegenomen in de uitvoering van het plan?

  • Hoe is de wens en behoefte van medewerkers meegenomen in de totstandkoming van dit plan? In hoeverre komen ideeën en oplossingen van de zorgprofessionals?

  • Hoe zorgt u ervoor dat het plan door medewerkers wordt gedragen en uitgevoerd?

  • Hoe kunnen medewerkers gedurende de looptijd van het plan input leveren voor aanscherping/verbetering?

Financieel plan

Als onderdeel van de inschrijving voor het Free proposal hebt u een financieel plan opgesteld met daarin een uitwerking van het benodigde budget voor de uitvoering van het plan. In het kader van de kwalitatieve toets ontvangen we graag een verdere inhoudelijke toelichting op het benodigde budget.

Ter ondersteuning van deze toelichting kunnen de volgende vragen gebruikt worden:

  • Op welke wijze is het gevraagde budget tot stand gekomen?

  • Welke financieringsbronnen worden gebruikt?

  • Hoe wordt ervoor gezorgd dat er geen (of zo kort mogelijk) verschillende financieringsbronnen naast elkaar lopen (geen dubbele financiering)?

  • Hoe verhoudt dit plan zich tot lopende projecten die gefinancierd worden vanuit de transitiemiddelen (co-creatie)?

Mate van vernieuwing

Dit onderdeel heeft betrekking op de mate van vernieuwing van het door u aangeleverde plan. Het Free proposal is bedoeld om zorgaanbieders met creatieve en innovatieve ideeën de benodigde ruimte te geven deze plannen uit te voeren. Waarbij deze creatieve en innovatieve plannen een aantoonbare substantiële bijdrage leveren aan de maatschappelijke opdracht.

Ter ondersteuning kunnen de volgende vragen gebruikt worden.

  • Beschrijf wat dit plan innovatief maakt.

  • Wat zijn m.b.t. het plan de drie belangrijkste innovatiekansen en drie belangrijkste risico’s die u ziet?

  • Welke nieuwe en/of vernieuwede methodieken zijn onderdeel van dit plan?

  • Hoe wordt de innovatie vertaald in daadwerkelijke verandering op de werkvloer? Wat is hiervoor nodig?

  • Hoe wordt invulling gegeven aan innovatie in de eerder beschreven samenwerkingsrelaties met andere betrokken partijen?

Proces van evaluatie, borging en opschaling

  • Beschrijf uw evaluatieplan.

  • Beschrijf specifiek (evt. onderdeel van evaluatieplan) hoe en wanneer u tijdens het proces gaat evalueren en hoe en wanneer u na afloop wilt evalueren (co-creatie)

  • Welke indicatoren (KPI’s) zou u voorstellen om op te nemen in het addendum, zodat hier tijdens de uitvoering van het Free proposal overleg over gevoerd kan worden (co-creatie)?

  • Heeft u een onderzoeks- dan wel onderwijsinstelling in gedachte welke u kan ondersteunen bij de tussen- en eindevaluatie van het plan (co-creatie)?

  • Op welke manier wordt het budget via de tarieven toegekend, afgerekend en (indien van toepassing) bijgesteld.

Deel deze pagina: