2 Waarden, Status en positie van dit document
Paragraaf |
Vraag |
Antwoord |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Bij "Doelen" wordt gesteld: "meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel". Dit inkoopdocument is van toepassing op de periode 2024-2026. Wij weten nu echter al dat het macrobudget Wlz verlaagd zal worden. Mogen wij concluderen uit deze passage dat het richttarief vanaf 2024 wordt verhoogd als het NZA tarief lager wordt? |
Met 'Meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel' bedoelen wij dat uitgaand van een bepaalde hoeveelheid geld en personeel in totaliteit meer mensen geholpen worden. Dit zegt niks over ons richttariefpercentage. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
CZ zet in op verduurzaming en behoud van kwaliteit, hoe kan dit gerealiseerd worden met lagere kosten? |
In ons inkoopdocument en aanvullend ook de regionale gesprekken hieraan voorafgaand, hebben wij dit uiteengezet. U kunt zelf het beste nagaan wat er voor uw organisatie realistisch en haalbaar is op het gebied van verduurzaming en hierbij ook de kwaliteit te behouden. In uw vraag impliceert u dat dit niet mogelijk is binnen de huidige tarieven. Wij adviseren u hierover verder het gesprek aan te gaan met uw zorginkoper. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
"Er wordt beschreven dat het zorginkoopdocument een looptijd van 3 iaar heeft, met een mogelijke optie tot 2 keer 1 jaar t/m 2028. - Hoe wordt de indexering toegepast? - Wat zijn de andere randvoorwaarden? - Mochten er grote beleidswijzigingen zijn, kan het dan opengebroken worden? " |
Indexering van de maximum tarieven wordt uitgevoerd door de NZa. Het richttarief is een percentage van het tarief dat door de NZa is vastgesteld. Het inkoopdocument wordt in de lopende periode jaarlijks geüpdate voor noodzakelijke wijzigingen als gevolg van veranderingen in wet- en regelgeving voor het tijdpad van het inkoopproces. Voor het overige gedeelte van de vraag verwijzen wij u naar paragraaf 7.4. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Het contract wordt aangeboden voor 3 jaar. In hoeverre zijn er vanuit de aanbieder mogelijkheden om dit tussentijds aan te passen gezien alle externe ontwikkelingen (inflatie / Corona / nieuw beleid VWS)? |
Het inkoopbeleid wordt vastgesteld voor een periode van drie jaar waarbij eventueel aanpassingen mogelijk zijn op basis van veranderende wet- en regelgeving. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Het visiedocument Wonen en Zorg wordt niet genoemd bij de documenten die integraal deel uitmaken van de overeenkomst. Vraag: waarom is deze visie niet integraal opgenomen in Zorginkoopdocument 2024? |
Het Visiedocument Wonen en Zorg ligt ten grondslag aan de visie die uitgewerkt is in het Zorginkoopdocument V&V. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Het zorginkoopdocument heeft een looptijd van 3 jaar, met een mogelijke optie tot verlenging. Het is niet duidelijk of de verlenging geïnitieerd wordt door CZ of op basis van inschrijving door de zorgaanbieder. Wie bepaalt dit? |
Conform de overeenkomst in bijlage 1 betreft het een eenzijdige verlengingsmogelijkheid vanuit het zorgkantoor. De eenzijdigheid is ingegeven vanuit de zorgplicht die zorgkantoren hebben en te borgen dat voldoende zorg ingekocht blijft voor de Wlz-gerechtigden. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
In de inleiding staat: Dit document is het regionale inkoopkader. Welke organisaties zijn betrokken in de benchmark van de regio West-Brabant? |
CZ zorgkantoor heeft regiobijeenkomsten georganiseerd waarvoor alle West-Brabantse V&V zorgaanbieders uitgenodigd zijn. Voor de bepaling van het richttariefpercentage zijn de gegevens gebruikt van alle West-Brabantse zorgaanbieders. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
In de inleiding staat: Dit document is het regionale inkoopkader. Welke organisaties zijn betrokken in de benchmark van de regio Haaglanden. |
CZ zorgkantoor heeft regiobijeenkomsten georganiseerd waarvoor alle V&V zorgaanbieders in de regio Haaglanden uitgenodigd zijn. Voor de bepaling van het richttariefpercentage zijn de gegevens gebruikt van alle zorgaanbieders uit de regio Haaglanden. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
In de inleiding staat: Dit document is het regionale inkoopkader. Welke organisaties zijn betrokken in de benchmark van de regio Zeeland? |
CZ zorgkantoor heeft regiobijeenkomsten georganiseerd waarvoor alle Zeeuwse V&V zorgaanbieders uitgenodigd zijn. Voor de bepaling van het richttariefpercentage zijn de gegevens gebruikt van alle Zeeuwse zorgaanbieders. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Op blz. 4 geeft u aan dat verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg inhoudt: meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel. Houdt CZ er ook rekening met de mogelijkheid dat dit niet haalbaar is, zeker als het gaat om 'hetzelfde geld'? Als dat niet zo is, dan zou ik dat bezwaarlijk vinden. |
Met 'Meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel' bedoelen wij dat uitgaand van een bepaalde hoeveelheid geld en personeel in zijn totaliteit meer mensen geholpen worden. Wanneer blijkt dat dit voor uw organisatie niet haalbaar is dan adviseren wij u om dit met uw zorginkoper te bespreken. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Op blz. 5 geeft u aan dat nog te publiceren documenten een integraal onderdeel uitmaken van de overeenkomst die de zorgaanbieder en CZ zorgkantoor aangaan. Wij maken hier bezwaar tegen. Een zorgaanbieder kan de impact van nog onbekende documenten niet op waarde mee wegen in de overweging om een overeenkomst aan te gaan. |
Wij nemen aan dat vraagsteller hier op het nog niet gepubliceerd zijn van het Voorschrift zorgtoewijzing doelt. Het Voorschrift zorgtoewijzing beschrijft de processen en uit te voeren acties rond de zorgtoewijzing. De reden om het Voorschrift zorgtoewijzing later te publiceren is tweeledig. Ten eerste worden de nieuwe beleidsregels van de NZa m.b.t. de Wlz op 1 juli gepubliceerd en ten tweede kunnen er veranderingen worden doorgevoerd in het berichtenverkeer iWlz per 1 januari die nu nog niet bekend zijn. Beide onderdelen kunnen van invloed zijn op de inhoud van het Voorschrift zorgtoewijzing. Dit is de reden dat deze later wordt gepubliceerd. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Op blz. 4 geeft u aan dat verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg inhoudt: meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel. Houdt CZ er ook rekening met de mogelijkheid dat dit niet haalbaar is, als het gaat om 'hetzelfde geld' met dezelfde kwaliteit van zorg en daarbovenop verduurzamen? |
Met 'Meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel' bedoelen wij dat uitgaand van een bepaalde hoeveelheid geld en personeel in zijn totaliteit meer mensen geholpen worden. Wanneer blijkt dat dit voor uw organisatie niet haalbaar is dan adviseren wij u om dit met uw zorginkoper te bespreken. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Op blz. 4 staat het volgende: CZ zorgkantoor en de zorgaanbieders nemen samen de verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid én betaalbaarheid van zorg. Dat houdt in: meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel. Iedereen hebben we daarbij nodig, de cliënt, de zorgaanbieder en het zorgkantoor. Bedoelt u hier dat we moeten 'meebewegen met de demografie' (2040 2 x zoveel 80-plussers en 3 x zoveel 90-plussers) Dus dat we gemiddeld ongeveer het dubbele aantal mensen moeten helpen met hetzeflde geld. Dan maken we daartegen bezwaar, want dit is onmogelijk. Uiteraard kunnen we marginaal meer mensen helpen, maar we zien een beweging waarin we moeten kiezen voor zorg die passend is, en dat betekent dat we veel zorg die niet passend is aan de personen en de informele zorg en hulp moeten overlaten. Daarbij moeten de betrokkenen worden geholpen en daar zien we ook onze rol. |
Om de langdurige zorg ook voor de langere termijn duurzaam en toegankelijk te houden zal er op een andere manier gewerkt moeten gaan worden. Wij weten nog niet hoe dat 'anders werken' er in de toekomst precies uit komt te zien. Dit kan ook per zorgaanbieder of regio anders worden ingevuld, met ons inkoopbeleid willen we wel richting geven aan die beweging om dit te bereiken om zo samen de uitdagingen voor de toekomst aan te gaan. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Op pagina 5 stelt u dat mocht er een tegenstrijdigheid zijn tussen het CZ Zorginkoopdocument 2024-2026 en één of meer ZN-documenten, dat dan het CZ inkoopdocument prevaleert. XXX is mening dat in voorkomende gevallen een zorgvuldige afstemming en heldere communicatie noodzakelijk is (denk bijv. aan het foutief weergegeven richttariefpercentage op pagina 18), waarbij XXX in de gelegenheid wordt gesteld met u in contact te treden en het recht heeft tot het stellen van aanvullende vragen en/of het indienen van bezwaar. Kunt u hiermee instemmen? Zo nee, waarom niet? |
Wij verwijzen u hierbij naar paragraaf 7.4. van het Zorginkoopdocument Bij evidente onjuistheden is het altijd mogelijk is om contact op te nemen met de zorginkoper. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Op pagina 5 stelt u dat het zorginkoopdocument jaarlijks wordt aangepast voor noodzakelijke wijzigingen. Gaat u dit ook doen wanneer blijkt dat uw beleid in de praktijk niet financieel uitvoerbaar is door zorgaanbieders? En zo nee, waarom niet? En kunnen deze wijzigingen ook effect hebben op de opslagen en de voorwaarden die hieraan zijn verbonden? |
De NZa is verantwoordelijk voor de jaarlijkse vaststelling van gemiddeld kostendekkende tarieven. Kostenontwikkelingen worden middels indexatie verwerkt. Dit is het vertrekpunt van de zorgkantoren. De zorgkantoren hebben de wettelijke taak zorg doelmatig in te kopen. Het macrokader waarin de komende jaren van overheidswege kortingen worden doorgevoerd, wordt hierbij gevolgd. In het geval de kortingen tot structurele problemen leiden in de uitvoering dan gaan wij hierover het gesprek aan met VWS. Zorgkantoren hebben de richttariefpercentages in principe voor de duur van het inkoopbeleid vastgesteld. Wel zal jaarlijks op basis van meest recente beschikbare gegevens worden beoordeeld of het richttariefpercentages nog voldoende voldoet aan de onderliggende uitgangspunten. Indien hier substantiële afwijkingen uit volgen kan het richttariefpercentage in het volgende inkoopjaar worden bijgesteld. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Tijdens de regiobijeenkomsten heeft u input opgehaald bij de aanbieders uit de regio. Mede op basis hiervan hebt u het regionale inkoopkader opgesteld. Uit dit document blijkt niet dat er sprake is van verschillen tussen regio's. Klopt dit en waarom noemt u het dan een regionaal inkoopkader? |
Het Zorginkoopdocument van CZ zorgkantoor is anders opgesteld dan de zorginkoopdocumenten van de andere zorgkantoren en is daarmee regionaal van kleur. Het zorginkoopdocument van CZ zorgkantoor biedt ook ruimte om op regionaal niveau tot verschillende invulling te komen, bijvoorbeeld in de zin van samenwerking tussen zorgaanbieders. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Waarom staat de tekst "Complexe zorg regelen we goed" apart benoemd? Gaat CZ zorgkantoor anders om met complexe zorg dan niet complexe zorg? En wat is de definitie van complexe zorg? |
In de visie van CZ zorgkantoor is het belangrijk dat de organisatie van alle vormen van Wlz zorg goed geregeld is. Wat betreft de inhoud van de term complexe zorg sluiten wij aan bij wat landelijk onder complexe zorg wordt verstaan. Het is niet onze bedoeling daar een andere definitie voor te geven. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Wat verstaat u onder complexe zorg? |
In de visie van CZ zorgkantoor is het belangrijk dat de organisatie van alle vormen van Wlz zorg goed geregeld is. Wat betreft de inhoud van de term complexe zorg sluiten wij aan bij wat landelijk onder complexe zorg wordt verstaan. Het is niet onze bedoeling daar een andere definitie voor te geven. |
2. Waarden, Status en positie van dit document |
Wat wordt er bedoeld met "Hetzelfde geld". Betreft dit het macro kader of hetzelfde tarief? |
Met 'Meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel' wordt bedoeld dat uitgaand van een bepaalde hoeveelheid geld en personeel in zijn totaliteit meer mensen geholpen worden. |