2 Waarden, Status en positie van dit document

Dit inkoopbeleid is ontwikkeld vanuit de urgentie en behoefte van onze zorgaanbieders en cliënten(raden). Tijdens verschillende regiobijeenkomsten zijn de gezamenlijke waarden, doelen en bewegingen opgehaald en vastgesteld.

Gezamenlijke waarden

Tijdens de bijeenkomsten is gevraagd om aan te geven welke gezamenlijke waarden belangrijk zijn om in deze turbulente tijd te komen tot duurzaam toegankelijke, mensgerichte langdurige zorg. De gezamenlijke waarden waarop wij voortbouwen zijn:

  • Vertrouwen

  • Samenwerking

  • Lef tonen

  • Samenredzaamheid

  • Regelruimte bieden

  • Creativiteit bij zorgaanbieder.

Doelen

CZ zorgkantoor en de zorgaanbieders nemen samen de verantwoordelijkheid voor de toegankelijkheid én betaalbaarheid van zorg. Dat houdt in: meer mensen helpen met hetzelfde geld en personeel. Iedereen hebben we daarbij nodig, de cliënt, de zorgaanbieder en het zorgkantoor. Wij geloven dat we samen de verandering die nodig is, kunnen realiseren.

De doelen die we nastreven zijn in grote lijnen:

  • Meer cliënten helpen

  • Vaker thuis hulp bieden

  • Kwaliteit van leven wordt belangrijker

  • Complexe zorg regelen we goed

Bewegingen

Om de beoogde doelen te bereiken zal anders gewerkt moeten worden. We zetten in op de beweging richting passende en arbeidsbesparende zorg en richting Thuis als het kan, Zelf als het kan en Digitaal als het kan, in goede samenwerking met elkaar en met oog voor preventie en duurzaamheid. In hoofdstuk 3 worden de bewegingen en doelen verder uitgewerkt.

Betrokkenheid van cliënten bij het zorginkoopbeleid

Onze cliënten kijken anders naar de kwaliteit van zorg dan u en wij. Wij horen dan ook graag hun ervaringen over de zorg die zij ontvangen. Dit geeft ons waardevolle informatie om ervoor te kunnen zorgen dat de kwaliteit verbetert en de zorginkoop nog meer gericht is op de cliënt. Daarom blijven we de vertegenwoordiging van de cliëntenraad uitnodigen bij onze kwaliteitsdialogen en organiseren we jaarlijks cliëntenraadbijeenkomsten. Dankzij cliëntervaringen en de betrokkenheid van cliënten(organisaties) krijgen we beter inzicht in de wensen en behoeften van onze cliënten. Op deze manier borgen we dat de zorg die we inkopen wel écht de zorg is die onze cliënten zoeken en nodig hebben. Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het Transparantiedocument cliëntenparticipatie 2023. Dit document staat uiterlijk 30 juni op onze website.

Deel deze pagina: