5.14 Maatwerk in de zorgverlening

We kopen cliëntvolgend in, zodat we meer maatwerk kunnen aanbrengen in de afspraken met de zorgaanbieder over de zorgverlening. Om cliëntvolgend in te kopen wordt maandelijks bekeken of productieafspraken moeten worden herschikt op basis van de gedeclareerde zorg, met inachtneming van de betaalbaarheidsafspraken en binnen de beschikbare contracteerruimte.

Samen met de zorgaanbieder en de cliëntenraad zoeken we naar mogelijkheden en oplossingen die passen bij de behoeften en wensen van de individuele cliënt. In deze paragraaf geven we een toelichting op een aantal specifieke elementen die zijn gerelateerd aan de productieafspraken.

Casemanagement dementie binnen de Wlz

CZ zorgkantoor vindt dat mensen met dementie en hun mantelzorgers altijd aanspraak moeten kunnen maken op casemanagement dementie, onafhankelijk van de indicatie en over domeinen heen. Zorgaanbieders kunnen casemanagement dementie leveren aan Wlz-cliënten die zorg verzilveren via een MPT of overbruggingszorg. In een VPT- of ZZP-pakket is het casemanagement onderdeel van het totale pakket aan zorg.

Crisisbedden

We willen doelmatig met de leegstand van crisisbedden omgaan, zodat we de beschikbare middelen zo veel mogelijk kunnen inzetten voor daadwerkelijk geleverde zorg. Een bezet crisisbed moet worden gedeclareerd via de AW319 op de prestatie Z110 (crisisopvang V&V). Een onbezet bed wordt op dezelfde prestatie via de monitor gedeclareerd.

Declaraties boven de 365 dagen per jaar per afgesproken bed worden bij de nacalculatie niet vergoed.

Bij meer dan 50% leegstand op de crisisbedden wordt in de nacalculatie de helft van die leegstand vergoed boven op de bezette crisisdagen. Zie onderstaande drie rekenvoorbeelden:

Tabel 1: Rekenvoorbeeld crisisbed

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Productieafspraak

730 dagen

730 dagen

730 dagen

AW319: aantal dagen crisisbed bezet

387 dagen

365 dagen

340 dagen

Monitor: aantal dagen crisisbed onbezet

343 dagen

365 dagen

390 dagen

% onbezette dagen

47% onbezet

50% onbezet

53% onbezet

Vergoed in de nacalculatie

730 dagen

730 dagen

340 + 50% x 390 = 535 dagen

Intramurale behandeling

Zorgaanbieders die in 2023 Wlz-behandeling leveren en die hierover contractuele afspraken hebben met CZ zorgkantoor, ontvangen voor de geleverde productie ook in 2024 een vergoeding. In paragraaf 5.5 gaan we nader in op de wijze waarop de productieafspraken 2024 voor intramurale behandeling tot stand komen.

CZ zorgkantoor is van mening dat de zorgvraag van de cliënt het uitgangspunt is voor de afweging of zorg met verblijf inclusief of exclusief behandeling wordt geboden. Hierbij kan de zorgaanbieder gebruikmaken van een afwegingsinstrument om op individueel cliëntniveau tot een inhoudelijke afweging te komen. Daarmee is de financiering van de behandeling gekoppeld aan de cliënt en niet aan de verblijfsplaats. In overleg met de zorginkoper wordt dit besproken. Het afwegingsinstrument geeft inhoudelijk richting aan de beoordeling inclusief en exclusief behandeling. Voor zover dit instrument op individueel cliëntniveau niet bruikbaar is, is er ruimte om hierover in gesprek te gaan.

In de ZZP-V&V-tarieven exclusief behandeling van de NZa is een bedrag opgenomen voor ‘behandeling op de achtergrond’. Met nieuwe zorgaanbieders gaan we het gesprek aan over het aantal behandelplaatsen.

Medisch-generalistische zorg (MGZ)

Met medisch-generalistische zorg wordt zorg bedoelt zoals huisartsen, specialisten ouderengeneeskunde en artsen voor verstandelijk gehandicapten in samenspel bieden. De toegankelijkheid van deze zorg staat onder druk.

Het huidige kabinet besloot eind 2021 om de behandelcomponent uit de Wlz, met uitzondering van de tandheelkundige zorg, per 2025 naar de Zvw over te hevelen. Vanwege weerstand uit het veld, heeft VWS in juli 2022 goedkeuring gegeven om een alternatief voor overheveling uit te werken, onder de harde voorwaarden dat:

  1. de taakstelling van € 170 mln structureel per 2025 binnen de Wlz wordt gerealiseerd;

  2. er niet-vrijblijvende afspraken worden gemaakt over borging van 24/7 beschikbaarheid van MGZ voor kwetsbare mensen; en

  3. de bestaande ongelijkheid en onduidelijkheid tussen mensen op een plek met- en zonder behandeling verdwijnt op termijn.

Momenteel wordt er hard gewerkt aan een landelijk afsprakenkader om de 24/7 beschikbaarheid van MGZ voor mensen met een Wlz-indicatie te verbeteren. De zorgkantoren en zorgverzekeraars werken daarbij samen met veldpartijen ActiZ, InEen, LHV, NVAVG, Verenso en VGN. Partijen zijn gelijktijdig ook met de NZa in overleg om een passende bekostiging te realiseren.

Kern van het afsprakenkader is dat de huisarts, specialist ouderengeneeskunde en arts voor verstandelijke gehandicapten ervoor moeten zorgen dat vanuit ieders kennis en kunde en met samenwerkingsafspraken de zorg voor patiënten met een Wlz-indicatie op elkaar aansluit en dat ieders verantwoordelijkheid helder is. Uitgangspunt daarbij is dat de inzet van de MGZ niet langer verblijfsgebonden (door de individuele zorgorganisatie) gestuurd zal worden, maar door de regionale vraag. Betere coördinatie van zorg rondom de Wlz-cliënt moet ervoor zorgen dat de MGZ zo efficiënt en effectief mogelijk ingezet wordt. Ook wordt er gekeken naar de verantwoordelijkheid van de overige betrokken zorgverleners en andere randvoorwaarden die de toegankelijkheid van de MGZ verder moeten borgen. Het streven is om het landelijk kader voor MGZ in 2024 in elke regio te implementeren.

Hoog-complexe zorg en beveiligde zorg

We continueren de gesprekken met zorgaanbieders om gezamenlijk (maatwerk)oplossingen te creëren voor hoog-complexe en beveiligde zorg. Voorbeelden hiervan zijn zorg op het snijvlak van de Gehandicaptenzorg / Verpleging & Verzorging en de GGZ, of GGZ-W 5 zorg met een beveiligingsvraag of cliënten met een artikel 28.a.

Deel deze pagina: