Nota van inlichtingen

In de Nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz V&V 2024-2026​

De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u hieronder.​

In deze Nota van Inlichtingen zijn alleen de hoofdstukken en bijlagen benoemd waarop aanvullingen en/of correcties op het Zorginkoopdocument van toepassing zijn.

De Nota van Inlichtingen gaat voor op het Inkoopbeleid V&V Wlz 2024-2026

Hiermee maakt de Nota van Inlichtingen onderdeel uit van deze inkoopprocedure.

1. Zorginkoopdocument Wlz Sector V&V 2024-2026

Correctie:

Onder aan alle pagina’s van het Zorginkoopdocument V&V staat als ondertitel:

CZ Zorginkoopdocument GZ Wlz

Dit moet zijn: CZ Zorginkoopdocument V&V Wlz 2024 – 2026.

2. Status en positie van dit document

Correctie:

De zin: Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het Transparantiedocument cliëntenparticipatie 2023. Dit document staat uiterlijk 30 juni op de website. 

Wordt vervangen door de zin

Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het document Zo betrekken we cliënten bij onze zorginkoop (new window)’ 

3.1. Hoofddoel zorginkoopbeleid CZ zorgkantoor 2024 - 2026

Kwaliteit: complexe zorg regelen we goed en kwaliteit van leven wordt belangrijker

Correctie:

Komende jaren continueren we de kwaliteitsdialogen en locatiebezoeken op basis van de uitgangspunten van het actuele kwaliteitskader of kwaliteitskompas.

3.2. Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Beweging Digitaal als het kan:

Correctie:

Door het hele document heen wordt gesproken over het Honingraadmodel, dit moet Honingraatmodel zijn.

Verduurzaming

Correctie

Deze tekst vervalt:

3. Mobiliteitsplan: Zorgaanbieders met meer dan 100 fte worden gevraagd een mobiliteitsplan op te stellen voor het terugdringen van CO2. Dit heeft betrekking op vervoersbewegingen van medewerkers en mogelijk ook op cliënten en hun netwerk.

4.1. Iedere zorgaanbieder werkt op basis van een Integraal strategisch (verander)plan

Aanvulling:

De bedoeling is om te zien welke stappen worden gemaakt om verandering te bereiken zodat we concrete afspraken kunnen maken om de bewegingen te concretiseren. Wij hebben het integraal strategisch (verander)plan nodig voor de beoordeling of uw organisatie in aanmerking komt voor een tariefsopslag. De administratieve last willen voor u echter niet onnodig hoog maken. In uitzonderlijke situaties is het daarom mogelijk om het oude integraal strategisch (verander)plan toe te sturen en daarbij aan te geven óf en op welke punten verwacht wordt dat dit plan fors zal wijzigen. Dit gaat altijd in overleg met uw zorginkoper. Tevens wordt dan afgesproken wanneer het aangepaste integraal strategisch (verander)plan wel aangeleverd kan worden. Voor zover het reeds bestaande uitgewerkte (verander)plan nog niet alle gevraagde informatie omvat, vragen wij u om bij inschrijving aanvullende informatie op maximaal twee of drie A4'tjes mee te sturen. Doordat u geen nieuw plan hoeft op te stellen speciaal voor CZ zorgkantoor, gaan wij ervan uit dat we hiermee de administratieve last voor u beperken.

5. Uitwerking zorginkoopbeleid 2024 - 2026

5.3 Aanpassingen op het richttariefpercentage

Correctie:

In het schema in paragraaf 5.3 van het Zorginkoopdocument V&V is helaas een typefout geconstateerd.

In het blok Reguliere zorgaanbieders staat als uitgangspunt 93,5%, dit moet zijn 95,5%.

In het stroomschema daaronder staat het wel juist vermeld.

In het Inkoopdocument is in paragraaf 5.3. nu de volgende voetnoot opgenomen in de tabel:

•  (*) Het percentage van 93,5% bij Reguliere zorgaanbieders is een typefout, dit percentage moet zijn 95,5%.

Het schema over de tariefsystematiek in paragraaf 5.3 wordt vervangen door het volgende schema:

Opslag gebruiken en promoten van effectieve arbeidsbesparende technologieën.

Opslag voor Bewegingen en doelen of Free Proposal

Aanvulling:

De zorgaanbieders met een Free Proposal kunnen ook in aanmerking komen voor de opslag voor effectieve arbeidsbesparende technologieën. De zin op bladzijde 19 moet worden: "Het is voor alle zorgaanbieders mogelijk een opslag te krijgen voor implementatie van effectieve arbeidsbesparende technologieën met uitzondering van zorgaanbieders met een lopende vijfjaren afspraak met CZ zorgkantoor.

5.4 Maatwerkafspraak (op- en afslagen) op het richttariefpercentage op basis van uit verleden aanwijsbaar handelen op stand van zaken datum inschrijving

Zorgaanbieders met historisch lagere kosten

Correctie:

Met geselecteerde zorgaanbieders, waarvan blijkt dat zij een lager kostenniveau hebben, gaan we begin juli 2023 graag in gesprek over de wijze waarop zij de lagere kosten weten te realiseren en of ze bereid zijn hun werkwijze met anderen te delen.

Wordt vervangen door:

Met geselecteerde zorgaanbieders, waarvan blijkt dat zij een lager kostenniveau hebben, gaan we in de maanden augustus en september 2023 graag in gesprek over de wijze waarop zij de lagere kosten weten te realiseren en of ze bereid zijn hun werkwijze met anderen te delen.

De betreffende zorgaanbieders horen begin juli of wij met hen het gesprek aangaan. Dit gesprek heeft voor eind september 2023 plaatsgevonden.

Wordt vervangen door:

De betreffende zorgaanbieders horen eind juli of wij met hen het gesprek aangaan. Dit gesprek heeft voor eind september 2023 plaatsgevonden.

5.5 Bewezen arbeidsbesparende technologieën en sociale innovaties actief toepassen

Correctie:

De verwijzing in de eerste regel is niet juist. Dit moet zijn: 'in deze paragraaf'

Aanvulling:

Wij verwachten van alle zorgaanbieders dat zij jaarlijks minimaal één voor de instelling nieuwe bewezen arbeidsbesparende digitale technologie extra toepast ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit leidt nog niet tot een opslag.

Indien een zorgaanbieder in één bepaald jaar minimaal twee of meer voor de instelling nieuwe technologieën toepast en bereid is deze in het kader van leren en verbeteren te promoten bij andere zorgorganisaties, wordt in dat jaar een opslag toegekend van 0,1%.

Voor 31 oktober t-1 dient u met uw zorginkoper afspraken gemaakt te hebben over welke technologie er geïmplementeerd wordt. Wij proberen hier zo pragmatisch mogelijk in te staan. Mocht u op dit moment nog geen selectie hebben gemaakt, laat u het veld 'welke technologie' in het inschrijfformulier leeg.

5.6 Bewegingen en doelen realiseren op basis van een integraal strategisch (verander)plan

Correctie:

De term kwaliteitsopslag op blz. 22 is niet juist. De term moet zijn 'opslag'.

5.8.5. Afspraken leggen we vast in de Wlz-overeenkomst

Aanvulling:

De afspraken met zowel de kassier als de uitvoerende zorgaanbieders leggen we vast in de Wlz-overeenkomst.

5.9. Hardheidsclausule

Aanvulling:

Wij adviseren u om voor 1 september 2023 een aanvraag in te dienen voor de hardheidsclausule doch uiterlijk voor 21 september 2023. U ontvangt uiterlijk 21 oktober 2023 een terugkoppeling van het zorgkantoor.

5.14 Maatwerk in de zorgverlening

Crisisbedden

Aanvulling:

Vanwege het schrikkeljaar is het in 2024 mogelijk om crisisbedden 366 dagen te declareren onder de voorwaarde dat er voldoende contracteerruimte is.

6. Hoe ziet het inkoopproces er uit?

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Correctie:

Opening inschrijving

30 juni 2023

www.cz-zorgkantoor.nl

Via deze website doorklikken naar de digitale inschrijfmodule

Sluitingstermijn inschrijving via de digitale inschrijfmodule

28 juli 2023 om 17:00 uur

Een digitale inschrijving via de inschrijfmodule VECOZO zorginkoopportaal, te vinden via een link op www.cz-zorgkantoor.nl

Verzending bericht of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel een aanvullende informatievraag    

Uiterlijk 1 september 2023

Per mail

Vervangen door:

Opening inschrijving

7 juli 2023

www.cz-zorgkantoor.nl

Via deze website doorklikken naar de digitale inschrijfmodule

Sluitingstermijn inschrijving via de digitale inschrijfmodule

4 augustus 2023 om 17:00 uur

Een digitale inschrijving via de inschrijfmodule VECOZO zorginkoopportaal, te vinden via een link op www.cz-zorgkantoor.nl

Verzending bericht of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel een aanvullende informatievraag*  

Uiterlijk 8 september 2023

Per mail

6.6 Contractering nieuwe zorgaanbieders

Correctie:

Als de inschrijving van de zorgaanbieder wordt afgewezen n.a.v. de inschrijving uiterlijk 28 juli 2023 17:00 uur, heeft de zorgaanbieder nog een keer de mogelijkheid om opnieuw in te schrijven voor het betreffende jaar. Hiervoor gelden de procedures voor tussentijds contracteren.

Dit tekstdeel wordt vervangen door:

Als de inschrijving van de zorgaanbieder wordt afgewezen n.a.v. de inschrijving uiterlijk 4 augustus 2023 17:00 uur, heeft de zorgaanbieder nog een keer de mogelijkheid om opnieuw in te schrijven voor het betreffende jaar. Hiervoor gelden de procedures voor tussentijds contracteren.

6.7 Welke juridische kaders gelden voor het inkoopproces en de monitoring?

Correctie:

Zorgkantoren beantwoorden de gestelde vragen uiterlijk op 30 juni 2023 in een Nota van Inlichtingen. Veel voorkomende vragen zullen we niet letterlijk opnemen en beantwoorden, maar samenvoegen en van een antwoord voorzien. De gepubliceerde Nota van Inlichtingen prevaleert boven de inkoopdocumenten en maakt onderdeel uit van deze inkoopprocedure.

Dit tekstdeel wordt vervangen door:

Zorgkantoren beantwoorden de gestelde vragen uiterlijk op 7 juli 2023 in een Nota van Inlichtingen. Veel voorkomende vragen zullen we niet letterlijk opnemen en beantwoorden, maar samenvoegen en van een antwoord voorzien. De gepubliceerde Nota van Inlichtingen prevaleert boven de inkoopdocumenten en maakt onderdeel uit van deze inkoopprocedure.

7. Inschrijvingsprocedure 2024

7.1 Wanneer kunt u inschrijven?

Correctie:

De deadline voor het indienen van een digitale inschrijving is 28 juli 2023 om 17:00 uur
U schrijft in bij het zorgkantoor verantwoordelijk voor de regio waar uw cliënten wonen, als u met ingang van 1 januari 2024 in aanmerking wilt komen voor een overeenkomst.

Dit tekstdeel wordt vervangen door:

De deadline voor het indienen van een digitale inschrijving is 4 augustus 2023 om 17:00 uur
U schrijft in bij het zorgkantoor verantwoordelijk voor de regio waar uw cliënten wonen, als u met ingang van 1 januari 2024 in aanmerking wilt komen voor een overeenkomst.

Correctie:

Tussentijds inschrijven kan van 1 december 2023 tot 1 maart 2024 17:00 uur

Zorgaanbieders die verwachten pas in de loop van 2024 te starten, wijzen we op de mogelijkheid om tussentijds te contracteren. Zorgkantoren streven naar een beoordelingstermijn van ongeveer twee maanden, na de hierboven genoemde datum van 1 maart 2024. Voor het tussentijds inschrijven volgt u de procedure die behoort bij het type zorgaanbieder waar u onder valt (zie paragraaf 6.5).

Zorgaanbieders die naar aanleiding van een inschrijving gedaan uiterlijk 28 juli 2023 17:00 uur zijn afgewezen, hebben nog één keer de mogelijkheid om via tussentijds contracteren opnieuw in te schrijven voor een overeenkomst voor 2024.

Dit tekstdeel wordt vervangen door:

Tussentijds inschrijven kan van 1 december 2023 tot 1 maart 2024 17:00 uur

Zorgaanbieders die verwachten pas in de loop van 2024 te starten, wijzen we op de mogelijkheid om tussentijds te contracteren. Zorgkantoren streven naar een beoordelingstermijn van ongeveer twee maanden, na de hierboven genoemde datum van 1 maart 2024. Voor het tussentijds inschrijven volgt u de procedure die behoort bij het type zorgaanbieder waar u onder valt (zie paragraaf 6.5).

Zorgaanbieders die naar aanleiding van een inschrijving gedaan uiterlijk 4 augustus 2023 17:00 uur zijn afgewezen, hebben nog één keer de mogelijkheid om via tussentijds contracteren opnieuw in te schrijven voor een overeenkomst voor 2024.

7.3 Procedure inschrijving

Correctie:

Opening van de ontvangen inschrijvingen is niet openbaar en geschiedt op 28 juli 2023. CZ zorgkantoor hanteert voor de zorginkoop 2024 géén offertetraject. Inschrijving geschiedt op basis van de Bestuursverklaring en Inschrijvingsverklaring en bevat daarom geen offertes waarbij er concurrentievoordeel te behalen valt. In het webportaal dat CZ zorgkantoor voor de inschrijving openstelt zijn de documenten van de Bestuursverklaring en de Inschrijvingsverklaring opgenomen.

Dit tekstdeel wordt vervangen door

Opening van de ontvangen inschrijvingen is niet openbaar en geschiedt op 4 augustus 2023. CZ zorgkantoor hanteert voor de zorginkoop 2024 géén offertetraject. Inschrijving geschiedt op basis van de Bestuursverklaring en Inschrijvingsverklaring en bevat daarom geen offertes waarbij er concurrentievoordeel te behalen valt. In het webportaal dat CZ zorgkantoor voor de inschrijving openstelt zijn de documenten van de Bestuursverklaring en de Inschrijvingsverklaring opgenomen.

Bijlage 4 Handreiking voor het maken van het Integraal Strategisch (verander)plan

Middelen voor Bewegingen en doelen en Transitiemiddelen

Aanvulling:

De totaal aangevraagde euro's zijn van toepassing op zowel de beweging en doelen als transitiemiddelen, deze moeten immers beide verantwoord worden.

Inschrijvingsverklaring

Aanvulling:

In de inschrijvingsverklaring bij vraag 2, 4 en 5 is tekstueel toegevoegd 'aanvinken indien van toepassing'.

Bijlagen (landelijk)

Bijlage 1 Overeenkomst Wlz 2024 – 2026

In bijlage 1 zijn drie wijzigingen verwerkt:

  1. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 1 lid 6 is ter verduidelijking de zin: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’ gewijzigd in: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en – wanneer dat aan de orde is – op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’

  2. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 10 lid 1 is ter verduidelijking de zin: ‘Verleende zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor’ gewijzigd in: ‘Te verlenen zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor.’

  3. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 6 is ter verduidelijking de titel van het hoofdstuk gewijzigd van: ‘Hoofdstuk 6: Fraude, niet nakoming en geschillen’ naar: ‘Hoofdstuk 6: Fraude en niet nakoming’.

Bijlage 2 Overeenkomst Wlz 2024

In bijlage 2 zijn, overeenkomstig met bijlage 1, drie wijzigingen verwerkt:

  1. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 1 lid 6 is ter verduidelijking de zin: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’ gewijzigd in: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en – wanneer dat aan de orde is – op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’

  2. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 10 lid 1 is ter verduidelijking de zin: ‘Verleende zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor’ gewijzigd in: ‘Te verlenen zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor.’

  3. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 6 is ter verduidelijking de titel van het hoofdstuk gewijzigd van: ‘Hoofdstuk 6: Fraude, niet nakoming en geschillen’ naar: ‘Hoofdstuk 6: Fraude en niet nakoming’.

Bijlage 4 Aanvullende inkoopvoorwaarden

Paragraaf 2.8 Laag Volume Hoog Complex is nieuw toegevoegd op pagina 11 en 12.

Bijlage 7 Onderbouwing richttariefpercentages Wlz

In bijlage 7 zijn vijf wijzigingen verwerkt:

  1. Ter verduidelijking is in het document de term ‘kostenratio’ structureel vervangen voor de term ‘kostenpercentage’.

  2. In hoofdstuk 2: ‘De onderbouwing van het richttariefpercentage’ is ter illustratie een rekenvoorbeeld op basis van fictieve zorgaanbieders opgenomen.

  3. In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ is ter verduidelijking de term ‘theoretisch resultaat’ structureel aangepast naar ‘theoretisch Wlz resultaat’.

  4. In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ is bij de grafieken verduidelijkt dat deze weergaven inclusief outliers zijn.

  5. In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ zijn de marktaandelen Wlz omzet van de aanbieders vallend onder de 75%-groep, 25%-groep en outliers toegevoegd.

Deel deze pagina: