3.1 Hoofddoel zorginkoopbeleid CZ zorgkantoor 2024-2026
Het hoofddoel van het Inkoopbeleid 2024 - 2026 van CZ zorgkantoor is het realiseren van passende, duurzaam toegankelijke langdurige zorg voor al onze cliënten in al onze regio’s waarmee uitdagingen van een grote groei van cliënten en een afnemende arbeidsmarkt het hoofd kan worden geboden.
Toegankelijkheid: meer mensen helpen en vaker thuis
Zorg die aansluit bij de wens van de cliënt; Zorg die zoveel mogelijk een beroep doet op de mogelijkheden van de cliënt en zijn netwerk/ omgeving; Zorg die voorziet in de zorgbehoefte van de cliënt als het niet anders kan. Het uiteindelijke doel is het ombuigen van zorg naar leefkracht/het leven te versterken. Niet meer zorgen ‘voor’, maar juist zorgen ‘dat’ en zorgen ‘met’.
Betaalbaarheid: gemiddelde kosten omlaag
Door meer klanten te helpen en dit vaker thuis te doen, zullen de kosten per cliënt structureel lager worden. De dalende kosten per cliënt zijn noodzakelijk om de langdurige zorg betaalbaar te houden en bieden tegelijkertijd ook ruimte om in te spelen op demografische ontwikkelingen. De effecten voor de betaalbaarheidsdoelstelling kunnen zowel op organisatieniveau als op regioniveau zitten. De beweging in betaalbaarheid zit in de gezamenlijkheid, waarbij het zorgkantoor meedenkt, meeluistert, meebeweegt, goede voorbeelden laat zien en waar nodig faciliteert zodat er concrete resultaten behaald worden. In hoofdstuk 5 kunt u de prestatie indicatoren die hiervoor zijn ontwikkeld, vinden bij de uitwerking van de opslag voor Bewegingen en doelen.
Kwaliteit: complexe zorg regelen we goed en kwaliteit van leven wordt belangrijker
Komende jaren continueren we de kwaliteitsdialogen en locatiebezoeken op basis van de uitgangspunten van het kwaliteitskompas. Met een krimpende arbeidsmarkt, een toename van ouderen met een zorgvraag en een toename van complexiteit kan de kwaliteit van zorg onder druk komen staan. Deze druk vormt een risico voor de balans tussen kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg voor huidige én toekomstige Wlz cliënten. Het is noodzakelijk om anders te gaan werken en anders invulling te geven aan de kwaliteit van zorg. We staan voor het behouden van het huidige kwaliteitsniveau. Het gaat er steeds meer om wat de cliënt ervaart als kwaliteit van bestaan, waarbij er een betere balans ontstaat tussen reablement, welzijn en zorg gezien vanuit een medisch model. De samenwerking tussen cliënt, mantelzorgers en zorgverleners is van groot belang. Het leren en verbeteren blijft actueel, zodat de zorg en ondersteuning aansluit bij de wensen en behoeften van de cliënten en van goede kwaliteit is.
Daarnaast zien we een noodzaak aandacht te hebben voor goed werkgeverschap waarin het binden en boeien van medewerkers van groot belang is omdat zij stabiliteit en mede kwaliteit van zorg/leven leveren. Om de kwaliteit te kunnen borgen voor de toekomst stimuleren wij het inzetten van (in de praktijk) bewezen arbeidsbesparende sociale en technologische innovaties. Kwaliteit van leven en aandacht voor welbevinden voor de cliënten wordt belangrijker, waarbij zingeving kan bijdragen aan kwaliteit van bestaan. Een goede samenwerking binnen een regio tussen de verschillende zorgorganisaties draagt bij aan de noodzakelijke beweging op dit vlak die nodig is om de kwaliteit te behouden.