4.4 Innovatie

Leer, deel en ga aan de slag

Binnen de zorg zijn talloze voorbeelden te vinden van goede en passende sociale en technologische innovaties die kunnen bijdragen aan de zorg voor mensen in onze sector. Toch voert nog te vaak elke zorgaanbieder bij een innovatie eerst een pilot uit om te testen of het wel echt werkt. Daar moeten we mee stoppen! Wij roepen zorgaanbieders op om met elkaar binnen de sector en in de regio te leren, te delen en aan de slag te gaan. Dat vraagt om een andere werkwijze en gaat mogelijk niet vanzelf. Wij helpen de sector daar graag bij.

Wij richten ons op implementatie en opschaling van belovende effectieve innovaties.

Wij doen dit bij voorkeur in regionale of bovenregionale samenwerking. Deze samenwerking levert meer inzicht op over welke innovaties wel en niet werken voor zorgaanbieders binnen de sector. Door gezamenlijk te leren en te implementeren zetten andere zorgaanbieders sneller stappen om met de betreffende innovatie aan de slag te gaan. Dit voorkomt dat elke zorgaanbieder voor een eigen innovatie het wiel moet uitvinden en op zoek gaat naar informatie die een andere zorgaanbieder al heeft. De eerste innovaties waarbij we deze methode toepassen zijn de sociale robots, de HUME (sok met spanningsmeter) en de beroepentuin (een vorm van betekenisvolle dagbesteding). We hebben met deze voorbeelden de eerste ervaringen opgedaan voor het gezamenlijk doorlopen van het traject van de innovatie tot het implementeren en het opschalen. Deze innovaties zijn voldoende bewezen, daar kunnen anderen mee aan de slag.

Nieuwe ideeën halen we op uit de regionale overleggen, de individuele aanvragen, de projecten die voor de transitiemiddelen worden ingediend en kennis die is op gedaan tijdens de innovatie impuls. In de beoordeling kijken we meteen of er verbreding mogelijk is door zorgaanbieders met elkaar te verbinden en hoe we gezamenlijk het innovatietraject veel waardevoller kunnen maken. We gaan dus bij voorkeur met meerdere zorgaanbieders tegelijk aan de slag met een innovatie.

Kanslijn 2 is gericht op arbeidsbesparende en arbeidsondersteunende innovaties

We zullen in de toekomst met minder of een gelijk aantal medewerkers meer mensen van zorg moeten voorzien. Dit betekent dat we op zoek zijn naar andere vormen van zorgverlening om de zorg in de toekomst te kunnen blijven bieden. Alleen inzetten op het opleiden en vinden van meer personeel is daarin niet de oplossing. We moeten ook gaan nadenken over welke mogelijkheden er zijn om zorgmedewerkers te ondersteunen in hun werk, zodat de cliënten zorg kunnen blijven ontvangen. We denken hierbij aan sociale en technologische innovaties zoals beeldbellen, buurtcirkels, de eerder genoemde HUME, slimme nachtzorg, sociale robots en andere mogelijkheden die door de markt worden ontwikkeld. Dit betekent dat we in de basis zorgvragen anders moeten gaan benaderen en anders moeten invullen. Dit heeft consequenties voor de cliënt, zijn netwerk en de medewerkers die de zorg bieden. Het is daarom belangrijk deze groepen tijdig in het innovatie- en verandertraject binnen uw organisatie te betrekken.

Samen aan de slag en deel uw ideeën met uw zorginkoper

Gezien de uitdagingen die op ons afkomen, moeten we aan de slag met de verschillende vormen van innovatie. Hoe eerder we hier mee beginnen, hoe beter. Dit vraagt van zorgaanbieders een visie die antwoord geeft op onder andere de volgende vragen:

  • Heb ik in beeld welke innovaties onze cliënten kunnen helpen?

  • Hoe en met welke innovaties ga ik aan de slag?

  • Hoe kan ik samen met andere zorgaanbieders samenwerken om samen te innoveren?

  • Is innovatie al een standaard onderdeel van de begroting?

Het is van belang is dat zorgaanbieders dit niet zelfstandig doen, maar openstaan om te leren van de voorbeelden/best practises van andere organisaties. We roepen de zorgaanbieders die al verder zijn andere zorgaanbieders in hun regio hiermee te helpen. Zorgaanbieders kunnen gebruik maken van de tools uit de innovatie route (new window). We voeren niet alleen het gesprek met de zorgaanbieders individueel, maar bespreken dit ook in het regionale overleg om met elkaar de verbinding te zoeken.

‘De Kennisbank Digitale Zorg’ bevat kennis en ervaring rondom digitale toepassingen in de zorg. De komende jaren wordt dit aanbod verder uitgebreid en werken we graag samen met zorgaanbieders en ontwikkelaars om de lijst verder uit te breiden. Het streven van de zorgkantoren is om een bruikbare landelijke lijst te hebben met digitale toepassingen in de langdurige zorg, gespecificeerd naar inzetbaarheid per sector. 

Deel deze pagina: