Nota van Inlichtingen

In de Nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026​

De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u hieronder.​

In deze Nota van Inlichtingen zijn alleen de hoofdstukken en paragrafen opgenomen waarop aanvullingen of correcties van toepassing zijn.

In deze Nota van Inlichtingen is tot slot ook het landelijk inkoopbeleid met betrekking tot het VG7 profiel opgenomen.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Wensen van cliënten en medewerkers

De Zin: Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het Transparantiedocument cliëntenparticipatie 2023 (new window).

Wordt vervangen door de zin:

Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het document Zo betrekken we cliënten bij onze zorginkoop (new window)

Verduurzaming

Correctie

Deze tekst vervalt:

3. Mobiliteitsplan: Zorgaanbieders met meer dan 100 fte worden gevraagd een mobiliteitsplan op te stellen voor het terugdringen van CO2. Dit heeft betrekking op vervoersbewegingen van medewerkers en mogelijk ook op cliënten en hun netwerk.

4. Bewegingen die nodig zijn om de visie te realiseren.

4.2 Zorg thuis als het kan

Aanleren van vaardigheden aan te leren om zorg achter een eigen voordeur zorg te gaan ontvangen, waarvoor eerst groepswonen nodig is.

Vervangen door

Wanneer groepswonen de juiste methode is om vaardigheden aan te leren om in te toekomst zorg achter een eigen voordeur te ontvangen

4.4 Innovatie


 De eerste innovaties waarbij we deze methode toepassen zijn de sociale robots, de HUME (sok met spanningsmeter) en de beroepentuin (een vorm van betekenisvolle dagbesteding).

Vervangen door

De eerste innovaties waarbij we deze methode toepassen zijn de sociale robots en de beroepentuin (een vorm van betekenisvolle dagbesteding). 

5. Uitwerking zorginkoopbeleid 2024-2026

5.1.1 Het richttariefpercentage is voor de GZ sector 95,7%.

Bepaling van de tarieven inclusief NHC/NIC

Het inkooppercentage van de NHC/NIC component blijft voor de jaren 2024, 2025 en 2026 100%. Een uitzondering hierop is de NHC/NIC voor de ZZP’s VG 3 en 4. Dit wordt bij 5.2.2 nader toegelicht.

Vervangen door

Bepaling van de tarieven inclusief NHC/NIC

Het inkooppercentage van de NHC/NIC component blijft voor de jaren 2024, 2025 en 2026 100%. Een uitzondering hierop is de NHC/NIC voor de ZZP’s VG 3 en 4. Dit wordt bij 5.1.2.b nader toegelicht.

5.1.2 Aanpassingen op het richttariefpercentage

5.2.1.a Een vast lager tariefpercentage van hoogstens 93,7%

Met geselecteerde zorgaanbieders, waarvan blijkt dat zij een lager kostenniveau hebben, gaan we begin juli 2023 graag in gesprek over de wijze waarop zij de lagere kosten weten te realiseren en of ze bereid zijn hun werkwijze met anderen te delen

Vervangen door

Met geselecteerde zorgaanbieders, waarvan blijkt dat zij een lager kostenniveau hebben, gaan we in de maanden  augustus en september 2023 graag in gesprek over de wijze waarop zij de lagere kosten weten te realiseren en of ze bereid zijn hun werkwijze met anderen te delen

Het resultaat van dit gesprek kan leiden tot een tariefpercentage van 93,7% of lager.

vervangen door

Het resultaat van dit gesprek kan leiden tot een tariefpercentage van 95,7% of lager.

De betreffende zorgaanbieders horen begin juli of wij met hen het gesprek aangaan. Dit gesprek heeft voor eind september 2023 plaatsgevonden.

vervangen door

De betreffende zorgaanbieders horen eind juli of wij met hen het gesprek aangaan. Dit gesprek heeft voor eind september 2023 plaatsgevonden.

Zorgaanbieders die geen actieve bijdrage leveren aan een regionale opgave, zoals opgenomen in het regiobeeld

In de inschrijvingsverklaring vragen wij u aan te geven of u een actieve bijdrage levert aan de regionale overleggen en aan het oplossen van de regionale speerpunten.

Vervangen door

In de inschrijvingsverklaring vragen wij u aan te geven of u een actieve bijdrage levert aan de regionale overleggen en aan het oplossen van de regionale speerpunten op het moment van inschrijving of dat u de rest van 2023 en 2024 gaat voldoen aan de voorwaarden.

Paragraaf 5.1.2.b Wij stimuleren de beweging naar meer zorg thuis en meer complexe zorg

Aanvulling

In 2024 blijft het NHC/NIC tarief 100%. In 2025 financieren wij afhankelijk van de norm 80% of 75% van het NHC/NIC tarief voor de VG3 en VG4.

Zorgaanbieders krijgen een jaar extra tijd om de beweging naar de extramurale zorg voor de VG3 en VG4 te organiseren en te realiseren. Dit hebben wij besloten naar aanleiding van de vragen die zijn gesteld over ons beleid en de bezwaren dat wij te weinig tijd zouden hebben gegeven om deze beweging uit te voeren. Naar aanleiding hiervan hebben wij ons gerealiseerd niet te kunnen uitsluiten dat de termijn voor zorgaanbieders om deze verandering in hun organisatie te implementeren, te kort was. Wij hebben daarom besloten een aanloopjaar gestalte te geven zodat zorgaanbieders maatregelen kunnen treffen. Wij zijn van mening dat een jaar proportioneel en voldoende is omdat ons beleid in de voorgaande jaren er al op gericht was deze doelstelling te bereiken. 

De opdrachten om uitvoering te geven aan de beweging naar meer zorg thuis en om meer complexe zorg aan te bieden, veranderen niet. Wij wijzen erop dat uitgangspunt van de Wlz is dat iedere cliënt aanspraak heeft op zorg, onder meer voor zover hij naar aard, inhoud en omvang en uit een oogpunt van doelmatige zorgverlening redelijkerwijs op die zorg is aangewezen. Tegen die achtergrond dient ook de keuzevrijheid voor het verzilveren van een indicatie in diverse leveringsvormen zijnde VPT, DTV, MPT, ZZP en PGB te worden geplaatst. De wet staat aan onze beleidskeuze om de beweging naar meer extramuralisering te stimuleren niet in de weg, sluit ook aan bij de eveneens in de wet verankerde doelmatigheidsgedachte en bij de gezamenlijke opdracht van zorgkantoren en zorgaanbieders om de Wlz toegankelijk en betaalbaar te houden. De cliënt en zijn vertegenwoordigers moeten goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden die er zijn, zodat zij een afgewogen keuze kunnen maken. Zij mogen niet tot extramuralisering worden gedwongen maar als een cliënt kiest voor een ZZP waar volgens ons beleid ook op andere wijze zorg had kunnen worden verleend, dan verwachten wij dat de zorgaanbieder kan uitleggen hoe de cliënt tot zijn keuze is gekomen en over welke informatie de cliënt en zijn vertegenwoordigers de beschikking hebben gehad.

Wij houden daarom vast aan ons beleid de beweging naar extramuralisering te stimuleren en het beschikbare budget op een andere manier te verdelen. We maken geld bij de lichtere vormen van zorg vrij om extramuralisering in de vorm van VPT, logeren en DTV met 100% te kunnen financieren en om oplossingen voor complexe zorg te stimuleren en te financieren. Met het extra jaar geven we meer tijd aan zorgaanbieders om dit beleid te realiseren.

Ons beleid t.a.v. de norm voor de verhouding tussen intra-en extramurale zorg voor de VG3 en VG4 blijft ongewijzigd.

Het beleid voor de maatwerkafspraken voor de complexe zorg wijzigt niet.

De plannen voor dit maatwerk en de samenwerking om de complexe zorg te realiseren moeten er komen en zijn hard nodig om de toegang tot de complexe zorg te verbeteren.

Wij spannen ons in om deze plannen in 2024 te kunnen financieren. Door op te schuiven naar 2025 hebben we niet de mogelijkheid in 2024 middelen in te zetten die vrij zouden komen door extramuralisering. Dat kan tot knelpunten leiden maar we hopen daarvoor dan een oplossing te vinden.

Uiteraard hebben zorgaanbieders wel al de ruimte om deze beweging te stimuleren. Zij hebben, door de omzetting van ZZP’s VG3 en VG4 naar VPT VG3 en VG4 de mogelijkheid om het vrijgevallen budget aan te wenden voor de complexe zorg. Heeft u hiervoor een plan, bespreek dit met uw zorginkoper.

Wat betekent dit voor de vragen en antwoorden in het document Toelichting?

Onze visie op de beweging naar extramuralisering en de complexe zorg blijft overeind, echter het tempo waarin we ons beleid uitgevoerd willen zien, is enigszins aangepast. Binnen dit kader geven wij toch een antwoord op de gestelde vragen over dit beleid, zonder expliciet te verwijzen naar deze aanpassing, als de antwoorden inhoudelijk niet afhankelijk zijn van deze wijziging.

5.1.2.b Wij stimuleren de beweging naar meer zorg thuis en meer complexe zorg

Wij stellen een norm vast voor de verhouding tussen intra- en extramurale zorg voor de VG3 en VG4 en stimuleren zorgaanbieders naar deze norm te bewegen

Deze normen staan voor de periode 2024-2026 vast. Iedere zorgaanbieder ontvangt uiterlijk de eerste week van juli het percentage dat voor zijn organisatie van toepassing

Vervangen door

Deze normen staan voor de periode 2024-2026 vast. Iedere zorgaanbieder ontvangt uiterlijk in oktober 2023 het percentage dat voor zijn organisatie van toepassing

In de Nota van Inlichtingen informeren we u over dit beleid en over het effect hiervan op het tariefpercentage voor het VG7 profiel. De Nota van Inlichtingen wordt op 30 juni 2023 gepubliceerd op de website van de zorgkantoren.

30 juni 2023 vervangen door 7 juli 2023

5.1.3 Hardheidsclausule

Aanvulling

Wij adviseren u om voor 1 september 2023 een aanvraag in te dienen voor de hardheidsclausule doch uiterlijk voor 21 september 2023. U ontvangt uiterlijk 21 oktober 2023 een terugkoppeling van het zorgkantoor.

6. Het inkoopproces 2024

6.1 Tijdpad van de inkoopprocedure

Opening inschrijving

30 juni 2023

www.cz-zorgkantoor.nl

Via deze website doorklikken naar de digitale inschrijfmodule

Sluitingstermijn inschrijving via de digitale inschrijfmodule

28 juli 2023 om 17:00 uur

Een digitale inschrijving via de inschrijfmodule VECOZO zorginkoopportaal, te vinden via een link op www.cz-zorgkantoor.nl

Verzending bericht of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel een aanvullende informatievraag    

Uiterlijk 1 september 2023

Per mail

Vervangen door

Opening inschrijving

7 juli 2023

www.cz-zorgkantoor.nl

Via deze website doorklikken naar de digitale inschrijfmodule

Sluitingstermijn inschrijving via de digitale inschrijfmodule

4 augustus 2023 om 17:00 uur

Een digitale inschrijving via de inschrijfmodule VECOZO zorginkoopportaal, te vinden via een link op www.cz-zorgkantoor.nl

Verzending bericht of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel een aanvullende informatievraag*  

Uiterlijk 8 september

Per mail

6.6 Contractering nieuwe zorgaanbieders

Als de inschrijving van de zorgaanbieder wordt afgewezen n.a.v. de inschrijving uiterlijk 28 juli 2023 17:00 uur, heeft de zorgaanbieder nog een keer de mogelijkheid om opnieuw in te schrijven voor het betreffende jaar. Hiervoor gelden de procedures voor tussentijds contracteren.

28 juli 17.00 uur vervangen door 4 august 2023 17.00 uur

6.7 Welke juridische kaders gelden voor het inkoopproces en de monitoring?

Zorgkantoren beantwoorden de gestelde vragen uiterlijk op 30 juni 2023 in een Nota van Inlichtingen. Veel voorkomende vragen zullen we niet letterlijk opnemen en beantwoorden, maar samenvoegen en van een antwoord voorzien. De gepubliceerde Nota van Inlichtingen prevaleert boven de inkoopdocumenten en maakt onderdeel uit van deze inkoopprocedure.

30 juni 2023 vervangen door 7 juli 2023

7. Inschrijvingsprocedure 2024

7.1 Wanneer kunt u inschrijven?

De deadline voor het indienen van een digitale inschrijving is 28 juli 2023 om 17:00 uur
 
U schrijft in bij het zorgkantoor verantwoordelijk voor de regio waar uw cliënten wonen, als u met ingang van 1 januari 2024 in aanmerking wilt komen voor een overeenkomst.

Tussentijds inschrijven kan van 1 december 2023 tot 1 maart 2024 17:00 uur

Zorgaanbieders die verwachten pas in de loop van 2024 te starten, wijzen we op de mogelijkheid om tussentijds te contracteren. Zorgkantoren streven naar een beoordelingstermijn van ongeveer twee maanden, na de hierboven genoemde datum van 1 maart 2024. Voor het tussentijds inschrijven volgt u de procedure die behoort bij het type zorgaanbieder waar u onder valt (zie paragraaf 6.5).

Zorgaanbieders die naar aanleiding van een inschrijving gedaan uiterlijk 28 juli 2023 17:00 uur zijn afgewezen, hebben nog één keer de mogelijkheid om via tussentijds contracteren opnieuw in te schrijven voor een overeenkomst voor 2024.

In beide alinea’s de datum van 28 juli 2023 17:00 uur vervangen door 4 augustus 17:00 uur

7.3 Procedure inschrijving

Opening van de ontvangen inschrijvingen is niet openbaar en geschiedt op 28 juli 2023. CZ zorgkantoor hanteert voor de zorginkoop 2024 géén offertetraject. Inschrijving geschiedt op basis van de Bestuursverklaring en Inschrijvingsverklaring en bevat daarom geen offertes waarbij er concurrentievoordeel te behalen valt. In het webportaal dat CZ zorgkantoor voor de inschrijving openstelt zijn de documenten van de Bestuursverklaring en de Inschrijvingsverklaring opgenomen.28 juli 2023 vervangen door 4 augustus 2023

Correspondentie met CZ zorgkantoor in het kader van de zorginkoop 2023 (anders dan vermeld in tabel 2) vindt alleen plaats via het e-mailadres inschrijvingen.Wlz@cz.nl. Correspondentie die binnenkomt via de post, fax of via een ander e-mailadres wordt niet in behandeling genomen en evenmin doorgeleid.

Vervangen door

Correspondentie met CZ zorgkantoor in het kader van de zorginkoop 2024 (anders dan vermeld in tabel 2) vindt alleen plaats via het e-mailadres inschrijvingen.Wlz@cz.nl. Correspondentie die binnenkomt via de post, fax of via een ander e-mailadres wordt niet in behandeling genomen en evenmin doorgeleid.

Bijlagen (landelijk)

Bijlage 1 Overeenkomst Wlz 2024 – 2026

In bijlage 1 zijn drie wijzigingen verwerkt:

  1. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 1 lid 6 is ter verduidelijking de zin: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’ gewijzigd in: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en – wanneer dat aan de orde is – op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’

  2. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 10 lid 1 is ter verduidelijking de zin: ‘Verleende zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor’ gewijzigd in: ‘Te verlenen zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor.’

  3. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 6 is ter verduidelijking de titel van het hoofdstuk gewijzigd van: ‘Hoofdstuk 6: Fraude, niet nakoming en geschillen’ naar: ‘Hoofdstuk 6: Fraude en niet nakoming’.

Bijlage 2 Overeenkomst Wlz 2024

In bijlage 2 zijn, overeenkomstig met bijlage 1, drie wijzigingen verwerkt:

  1. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 1 lid 6 is ter verduidelijking de zin: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’ gewijzigd in: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en – wanneer dat aan de orde is – op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’

  2. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 10 lid 1 is ter verduidelijking de zin: ‘Verleende zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor’ gewijzigd in: ‘Te verlenen zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor.’

  3. In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 6 is ter verduidelijking de titel van het hoofdstuk gewijzigd van: ‘Hoofdstuk 6: Fraude, niet nakoming en geschillen’ naar: ‘Hoofdstuk 6: Fraude en niet nakoming’.

Bijlage 4 Aanvullende inkoopvoorwaarden

Paragraaf 2.8 Laag Volume Hoog Complex is nieuw toegevoegd op pagina 11 en 12.

Bijlage 7 Onderbouwing richttariefpercentages Wlz

In bijlage 7 zijn vijf wijzigingen verwerkt:

  1. Ter verduidelijking is in het document de term ‘kostenratio’ structureel vervangen voor de term ‘kostenpercentage’.

  2. In hoofdstuk 2: ‘De onderbouwing van het richttariefpercentage’ is ter illustratie een rekenvoorbeeld op basis van fictieve zorgaanbieders opgenomen.

  3. In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ is ter verduidelijking de term ‘theoretisch resultaat’ structureel aangepast naar ‘theoretisch Wlz resultaat’.

  4. In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ is bij de grafieken verduidelijkt dat deze weergaven inclusief outliers zijn.

  5. In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ zijn de marktaandelen Wlz omzet van de aanbieders vallend onder de 75%-groep, 25%-groep en outliers toegevoegd.

 Aanvullend beleid VG 7

VWS stelt €40 miljoen beschikbaar voor de zorg aan cliënten met het zorgprofiel VG7

In de voorjaarsnota van vrijdag 28 april 2023 heeft het kabinet een bedrag van 40 miljoen voor het jaar 2023 en 40 miljoen voor het jaar 2024 beschikbaar gesteld voor VG7. Het kostprijsonderzoek van de NZa leidt niet eerder dan in 2025 tot herijkte tarieven. VWS heeft dit extra budget ter beschikking gesteld om te voorkomen dat de continuïteit van de zorg aan deze doelgroep als gevolg van financieringsproblemen in gevaar komt.

Alle zorgkantoren hanteren voor het jaar 2024 een standaard opslag van 2,1% op het richttariefpercentage voor het ZZP VG7 tarief.

Dit geldt voor alle ZZP prestatiecodes VG7, zowel de ZZP’s inclusief als exclusief behandeling. De opslag komt boven op het tariefpercentage dat u volgens de tariefsystematiek van uw regionale zorgkantoor krijgt. De compensatie is niet van toepassing op de VPT tarieven. De opslag is berekend door de NZa op basis van alle declaraties 2022.

In afstemming met het Ministerie van VWS en het Ministerie van Financiën worden een aantal voorwaarden gesteld om in aanmerking te komen voor de opslag op het richttariefpercentage. Zorgaanbieders moeten aan alle voorwaarden voldoen om voor de opslag op het richttariefpercentage ZZP VG7 in aanmerking te komen. Een zorgaanbieder die niet aan deze voorwaarden voldoet, ontvangt voor deze prestatiecodes het tariefpercentage dat bepaald wordt door het regionale beleid van het zorgkantoor.

De opslag van 2,1% op het richttariefpercentage voor het ZZP VG7 wordt alleen afgegeven onder de volgende voorwaarden:

  1. De zorgaanbieder levert het integrale ZZP VG7 profiel in geclusterde woonvorm (levering via VPT komt niet in aanmerking voor ophoging tariefpercentage).

  2. De zorgaanbieder heeft een visie op de doelgroep VG7 uitgewerkt in zijn kwaliteitsbeeld en/of in zijn meerzorgplan en/of een apart visiedocument VG7.

  3. De visie op de doelgroep VG7 sluit aan bij minimaal één of meer van de volgende onderdelen:

    1. Leidraden persoonsgerichte zorg LVB en EVB. (VGN)

    2. Aanbevelingen Onderzoek Organisatiecontext en probleemgedrag (/V. Olivier-Pijpers)

    3. Uitgangspunten Pro in de praktijk (beschikbaar via kennisplein Gehandicaptenzorg) en bijbehorend wetenschappelijk onderzoek

    4. Beschrijvingen doelgroepen en ondersteuningsbehoeften vanuit de expertisenetwerken LVB+ en EVB+

  4. De methodiek die de zorgaanbieder toepast voor de VG7 doelgroep sluit aan bij algemene methodieken die toegepast worden voor de doelgroep VG7 en gericht zijn op begeleiding en ondersteuning van complexe zorg- en ondersteuningsvragen.

  5. De zorgaanbieder verklaart dat de extra middelen enkel doelmatig en efficiënt worden ingezet voor de VG7 doelgroep op de benodigde context: te weten voldoende personeel, scholing en deskundigheidsbevordering gericht op zorgverlening aan deze cliënten VG7.

  6. De zorgaanbieder verklaart dat de huidige financiële middelen van de zorgaanbieder voor de VG7-doelgroep financieel niet toereikend zijn voor de zorg continuïteit op VG7.

  7. De zorgaanbieder verklaart dat het extra beschikbaar gestelde bedrag louter gebruikt wordt voor de VG7 doelgroep.

De zorgaanbieder verklaart door het ondertekenen van de bestuursverklaring 2024 dat hij voor 2024 voldoet aan deze gestelde voorwaarden.

Het zorgkantoor toetst bij de inschrijving en in de kwaliteitsdialoog en/of de meerzorgdialoog en/of inkoopgesprek of de zorgaanbieder voldoet en blijft voldoen aan de voorwaarden. Eventueel kunnen aanvullende documenten opgevraagd worden, zoals een beleidsdocument waaruit blijkt dat aanbieder met genoemde methodieken of onderdelen, zoals genoemd onder voorwaarde 3, werkt.

Als blijkt dat de zorgaanbieder niet voldoet aan de voorwaarden, corrigeert het zorgkantoor het tarief en is het tariefpercentage van het betreffende zorgkantoor van toepassing.

U kunt vragen stellen voor de Nota van Inlichtingen

Vanaf de datum van publicatie kunt u tot uiterlijk 21 juli 2023 12:00u vragen stellen via het Format vragen Nota van Inlichtingen (zie bijlage 2), dat op de website van uw regionale zorgkantoor is gepubliceerd. De vragen moeten via dit formulier worden gesteld (en dus niet in een Word-document of een eigen format). De vragen kunnen uitsluitend worden ingediend via inschrijvingen.Wlz@cz.nl. Vragen die op een andere manier of via een ander kanaal worden ingediend, nemen wij niet in behandeling. Na deze datum is er geen gelegenheid meer om vragen te stellen. Uiterlijk 27 juli 2023 publiceren de zorgkantoren de Nota van Inlichtingen en de antwoorden op de gestelde vragen.

Deel deze pagina: