3 Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Paragraaf

Vraag

Antwoord

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Bij de genoemde punten bij verduurzaming wordt aangegeven dat de aanbieder gevraagd wordt bepaalde zaken te ondernemen. Kent dit een verplichtend karakter?

Op dit moment zijn er nog geen daadwerkelijke verplichtingen, maar door de ondertekening van de green deal 3.0 door de branchevereniging wel morele verplichtingen.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Vanuit zorgkantoren wordt ingezet op betere gegevensuitwisseling middels digitalisering waarbij verschillende programma's aangegeven worden. Welke doelstellingen heeft het zorgkantoor hiervoor in gedachten? Wat is de tijdsplanning wanneer bepaalde doelstellingen gereed dienen te zijn?

Zorgkantoren volgen de ontwikkelingen van de genoemde landelijke programma’s. Vooralsnog zijn er voor zover ons bekend nog geen verplichtingen, maar die gaan mogelijk wel komen. Wij adviseren u om via uw brancheorganisatie deze ontwikkelingen te volgen.  

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

U schrijft over het bevorderen van kwaliteit, terwijl er in de ZN-visie vermeldt staat: de focus op het continu verbeteren van de kwaliteit kan niet altijd meer het uitgangspunt zijn (blz. 28/29). Op bladzijde 8 schrijft u dat het noodzakelijk is om anders invulling te geven aan kwaliteit. Onzes inziens is dit strijdig met wat u op bladzijde 6 schrijft. Als de kwaliteit goed is, verwacht u dan van ons een continue verbetering? Of gaat u akkoord dat wij stimuleren om de kwaliteit op peil te houden of zelfs te werken richting een acceptabele kwaliteit?

In de ZN visie is opgenomen dat ondanks de toenemende druk op de sector zorgkantoren vinden dat de kwaliteit goed moet zijn. Dit betekent dat de zorg voldoet aan de basisnormen en het toetsingskader van de IGJ en aan de kwaliteitskaders en -uitgangspunten van de branches en beroepsgroepen zelf. Het gaat om het behouden van het kwaliteitsniveau dat volgt uit de geldende kwaliteitskaders. Er dient voldaan te worden aan de normen van de dan geldende kwaliteitskaders en uitgangspunten.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Taak van zorgkantoor ook grenzen stellen aan zorg? m.a.w. wat zit wel of niet in het pakket?

Zorgkantoren mogen geen grenzen aan de Wlz aanspraken. Wij sluiten aan bij de leveringsvormen die in de Wlz worden genoemd.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

U geeft aan meer inzicht en toezicht op de bedrijfsvoering van zorgaanbieders te wensen. a) Welk doel dient dit? b) Zorgaanbieders zijn eigenaar van en verantwoordelijk voor hun bedrijfsvoering. Kunt u hierop bevestigen?

Zorgaanbieders zijn inderdaad eigenaar van en verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. Wij zijn van mening dat er verschillen zijn in bedrijfsvoering en daarmee verschil in kosten.Zorgaanbieders kunnen van elkaar leren om de zorg nog doelmatiger te organiseren.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

In de paragraaf wensen van clienten en medewerkers spreekt u over kwaliteitsverbetering. In de paragraaf Kwaliteit plaatst u kwaliteit in het perspectief van de druk op kwaliteit door de arbeidsmarktproblematiek en plaatst u kwaliteit voor de balans tussen de betaalbaarheid en beschikbaarheid. Daarmee komen wensen van clienten en medewerkers irt tot kwaliteitverbetering ook in een ander perspectief te staan. Kunt u deze interpretatie bevestigen en nader toelichten in de NvI?

Wij zien inderdaad een druk op de kwaliteit ontstaan als gevolg van onder andere de arbeidsmarktproblematiek. We beschrijven dan ook bij het kopje kwaliteit dat we staan voor het behouden van kwaliteit. Echter, als wij bij locatiebezoeken kleine verbeterpunten opmerken, die eenvoudig aan te passen zijn, dan zou het naar onze mening mogelijk moeten zijn.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

U geeft aan dat een mobiliteitsplan opgesteld dient te worden voor medewerkers en mogelijk ook op cliënten en hun netwerk. Een mobiliteitsplan voor medewerkers en cliëntvervoer is voor een zorgaanbieder mogelijk om op te stellen. Maar de invloed op het netwerk van de cliënt is beperkt. Wij verzoeken u deze zin aan te passen naar 'vervoersbewegingen van medewerkers en cliëntenvervoer' en daarmee 'mogelijk ook op cliënten en hun netwerk' te verwijderen. Indien u zich hier in in kunt vinden ontvangen wij graag uw motivatie.

Wij schrappen de passage over het mobiliteitsplan

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

CZ wil samen aan de slag om het proces van wachtlijsten en zorgbemiddeling verder optimaliseren. Beseft het zorgkantoor dat het proces van zorgbemiddeling bekostigd wordt als bedrijfsvoering vanuit de overheadkosten van cliënten die reeds in zorg zijn, terwijl een groot deel van de inzet gepleegd moet worden voor cliënten die niet in zorg zijn, en misschien ook wel nooit komen? Gezien de groei van de wachtlijsten en toegenomen complexiteit van casuïstiek vraagt zorgbemiddeling een toenemende inzet. Is het zorgkantoor bereid aanvullende financiering ter beschikking te stellen ter vergoeding van de extra inspanningen die van zorgaanbieders gevraagd wordt?

Wij kunnen de zorgbemiddeling niet separaat financieren, omdat dit geen individuele aanspraak is waarvoor de NZa een prestatie met bijbehorend tarief heeft opgenomen in de beleidsregel.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Betaalbaarheid; "Door meer klanten te helpen en dit vaker in een thuisomgeving te doen, zullen de kosten per cliënt structureel lager worden." Meer klanten helpen in een thuisomgeving leidt niet per definitie tot een daling van de gemiddelde kosten per client. Kunt u toelichten hoe u deze stellingname heeft bedoeld?

Wij hebben bedoeld wat er geschreven staat. Dat wij in zijn algemeenheid in totaliteit verwachten dat de kosten van de zorg in de thuisomgeving goedkoper is dan de intramurale zorg. Dit hoeft niet voor iedere individuele cliënt te gelden. We streven ernaar dat wij hierdoor meer cliënten kunnen helpen met de beschikbare contracteerruimte.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Welke rol gaat het zorgkantoor spelen in het opzetten van het proces om wachtlijsten, zorgbemiddeling en dossierhouderschap te optimaliseren?

Wij hebben afgelopen twee maanden regionale bijeenkomsten met zorgbemiddelaars van zorgaanbieders en onafhankelijk cliëntondersteuners georganiseerd. Op basis van onder andere de input die we hebben opgehaald, bepalen we de actiepunten en bekijken we welke rol wij hierbij kunnen spelen.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

In uw woonzorgpalet benoemt u als uitgangspunt: "betaalbaar voor de cliënt": Zelf huren is voor cliënten vaak financieel onaantrekkelijk ten opzichte van zorg met verblijf. Dat maakt dat cliënten, wanneer zij de keuze hebben, vaak de voorkeur geven aan verblijfszorg. Zet het zorgkantoor zelf acties in om cliënten te bewegen richting zorg thuis, of wentelt het deze verantwoordelijkheid (onder dreiging van tariefkorting) volledig af op de zorgaanbieders?

Wij dragen in gesprekken met cliënten, cliëntenraden, ervaringsdeskundigen uit dat wij meer mogelijkheden zien dat cliënten zelfstandig kunnen wonen en eigen huur kunnen betalen. Wij realiseren ons dat dit niet voor alle cliënten weggelegd zal zijn, maar wel voor meer cliënten dan nu het geval is. Cliënten krijgen meer regie en vrijheid en sommige zijn bereid daar meer voor te betalen. Wij maken een publieksversie van ons inkoopbeleid waarin wij deze beweging naar meer zelfstandig wonen ook benoemen.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

De lage ZZP’s langer in een thuissituatie of in een meer zelfstandige woonsituatie: een mooie gedachte om ruimte te maken voor cliënten met een meer intensieve zorgvraag. Beseft u dat medewerkers die nu werken met cliënten met een (iets) minder intensieve zorgvraag ook gemotiveerd moeten zijn (of moeten worden) om te werken met mensen met een meer intensieve zorgvraag? De personele bezetting is nu al een uitdaging, mogelijk kan dit een groter probleem worden door de beweging die wordt ingezet. Welke oplossing heeft CZ voor ogen?

Wij beseffen dat deze verandering impact heeft op individuele zorgmedewerkers. Helaas is de toename van een meer intensieve zorgvraag geen keuze maar een gegeven. Dit vraagt om een verandering van de inrichting van de huidige zorgverlening binnen de Gehandicaptenzorg en dus ook voor de medewerkers. Oplossingen worden met name gezocht binnen de kanslijnen van het landelijk akkoord VGN-ZN. Eveneens bieden transitiemiddelen mogelijkheden om deze transitie naar een toekomstbestendige Gehandicaptenzorg te bewerkstelligen.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Hoe gaat het zorgkantoor bijdragen aan een oplossing van de krapte op de woningmarkt mbt huisvesting om uiteindelijk bij te dragen aan de visie om dorpen, wijken en kernen zo te organiseren dat Wlz clienten daar (op VPT of MPT) kunnen wonen?

We verwachten dat zorgaanbieders op zoek gaan naar passende oplossingen zoals; in gesprek met woningbouwcorporaties, gemeentes of investeerders. Eveneens kan het gesprek gevoerd worden met cliënten om de mogelijkheden te verkennen om de huidige woonvorm via een andere leveringsvorm te financieren. Dit thema kan ook gezamenlijk opgepakt worden in het regionale overleg met het zorgkantoor. Waar nodig gaat de zorginkoper graag mee naar gesprekken met de hiervoor genoemde partijen.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

U stimuleert de ambulantisering door tariefspercentages op de MPT/VPT af te spreken voor VG3 en VG4. Deze cliënten voldoen aan de criteria voor de Wlz en hebben volgens de Regeling Langdurige Zorg recht op verblijfszorg en tevens 24uurs nabijheid dan wel permanent toezicht nodig. Bij VPT moeten cliënten zelf hun huur betalen vanuit hun geringe inkomen (veelal Wajong), waardoor hun inkomenspositie onder druk komt te staan. Denkt u dat VPT ook een wens van cliënten is? En hoe kijkt u aan tegen de verhouding tussen de inkomenspositie van cliënten en het streven naar uitbreiding van VPT?

Uitgangspunt is dat iedere cliënt passende zorg ontvangt die de cliënt redelijkerwijs mag verwachten binnen de Wlz aanspraak. De huisvesting moet betaalbaar zijn en de cliënt mag niet verplicht worden te verhuizen. Wij hebben met deze maatregel beoogd om met de lagere vergoeding voor lichtere zorg, die ook in een andere setting geboden zou kunnen worden, een bijdrage te leveren aan de bekostiging van duurdere, meer intensieve zorg. Hierbij verwachten wij van zorgaanbieders dat zij een bijdrage leveren aan passende oplossingen zoals, in gesprek met woningbouwcorporaties, gemeentes of investeerders. Eveneens kan het gesprek gevoerd worden met cliënten om de mogelijkheden te verkennen om de huidige woonvorm via een andere leveringsvorm te financieren. Heeft de gehanteerde tariefsystematiek een voor uw organisatie onvoorzien en onredelijk benadelend gevolg, dan is er in uitzonderlijke gevallen de mogelijkheid voor individuele aanbieders om een beroep te doen op de hardheidsclausule.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

In de intensieve zorg voor mensen met een verstandelijke beperking staan de tarieven onder druk wat maakt dat implementatie van innovaties niet zomaar realiseerbaar is. Hoeveel verwacht u dat wij, uit deze reguliere tarieven, uit gaan geven aan de implementatie van deze innovaties? En hoeveel verwacht u dat dit ons als aanbieders gaat opleveren?

Innovatie dient gefinancierd te worden vanuit de reguliere inkomsten. Een zorgaanbieder bepaalt zelf hoeveel budget zij vanuit de reguliere tarieven besteden aan innovatie. Onder bepaalde voorwaarden kan mogelijk een beroep gedaan worden op de transitiemiddelen. Dit vindt u in hoofdstuk 6 van bijlage 4 de aanvullende inkoopvoorwaarden en in paragraaf 5.6 van het regionale inkoopdocument.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

“Door meer klanten te helpen en dit vaker in een thuisomgeving te doen, zullen de kosten per cliënt structureel lager worden. De dalende kosten per cliënt zijn noodzakelijk om de langdurige zorg betaalbaar te houden en bieden tegelijkertijd ook ruimte om in te spelen op demografische ontwikkelingen. De effecten voor de betaalbaarheidsdoelstelling kunnen zowel op organisatieniveau als op regioniveau zitten” Komen initiatieven voor ontwikkeling van nieuwe woonconcepten in deze lijn in aanmerking voor maatwerkbekostiging/ opslag op de richttarieven?

Initiatieven voor ontwikkeling van nieuwe woonconcepten komen niet in aanmerking voor de maatwerkbekostiging. Dit is alleen van toepassing op complexe zorgvragen. De voorwaarden op welke cliëntgroepen dit specifiek van toepassing is leest u in paragraaf 4.3 van het GZ zorginkoopdocument.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Regionale samenwerking: Wat is een actieve bijdrage? Wat zijn de inhoudelijke voorwaarden voor de korting, en wanneer/hoe worden deze vastgesteld? Op welk moment gaat deze maatregel in? Met terugwerkende kracht?

In paragraaf 5.2.1.a. leest u wat wij onder een actieve bijdrage verstaan en wat de voorwaarden hiervoor zijn. In de bestuursverklaring kunt u aangeven of u op het moment van inschrijving aan de voorwaarden voldoet of dat u de de rest van 2023 en 2024 gaat voldoen aan de voorwaarden.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Er wordt aangegeven dat domeinoverstijgende financiering nodig is. Op welke wijze heeft het zorgkantoor invloed op keuzes vanuit zorgverzekeraars als zij keuzes maken die uiteindelijk zullen leiden tot meer kosten binnen de Wlz?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Het antwoord is afhankelijk vanuit welke financieringsbron een keuze wordt gefinancierd. Uitgangspunt is om in samenwerking met elkaar te komen tot keuzes die bijdragen aan een toekomstbestendige zorg.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Pagina 9 woonzorgpallet: Het zorgkantoor publiceert eind 2024 een woonzorgvisie. Wat is de status van het definitieve document en hoe verhoudt deze visie zich tot de keuzevrijheid van cliënten.

Het zorgkantoor heeft altijd de ruimte om een beleidsvisie te ontwikkelen om op basis daarvan de gesprekken met de zorgaanbieders aan te gaan en te verkennen hoe het beleid verder vorm gegeven kan worden. Dit beleid zal de keuzevrijheid van cliënten niet beperken.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Welke rol kan Zorgkantoor zelf betekenen wat betreft oplossingen voor PNIL?

Het heeft onze voorkeur dat er landelijke richtlijnen komen voor afbouw van de PNIL. Dit kunnen zorgkantoren niet alleen oplossen. We adviseren om meer in te zetten op informele zorg en technologische innovaties. Conform de kanslijnen uit het landelijke akkoord VGN-ZN. Andere oplossingen kunnen zijn om ruimere contracten en meer flexibele uren te bieden

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

CZ vraagt van zorgaanbieders om met creatieve oplossingen te komen om minder PNIL te hebben. Dit is ook een wens van de aanbieders, maar is in de praktijk niet altijd mogelijk. Een van de redenen van mensen om niet in dienst te gaan, is het hogere uurtarief loon dat zij vragen (en krijgen gezien de krapte op de arbeidsmarkt). Kan het zorgkantoor meedenken, heeft u ideeën om óf PNIL een gelijk salaris te geven als medewerkers in loondienst of medewerkers in loondienst een hoger salaris te geven? En de laatste optie, medewerkers in loondienst een hoger salaris dan PNIL, hoe ziet u die mogelijkheden als het richttarief steeds lager wordt?

Het heeft onze voorkeur dat er landelijke richtlijnen komen voor afbouw van de PNIL. Dit kunnen zorgkantoren niet alleen oplossen. We adviseren om meer in te zetten op informele zorg en technologische innovaties. Conform de kanslijnen uit het landelijke akkoord VGN-ZN. Andere oplossingen kunnen zijn om ruimere contracten en meer flexibele uren te bieden. 

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Hoe heeft u de landelijke adviezen van NZa over de toekomstscenario's rond leveringsvormen en leveren van behandeling meegenomen in uw inkoopbeleid? 

Dit hebben wij vooralsnog niet meegenomen in ons inkoopbeleid. Wij zullen ons beleid aanpassen als landelijke besluitvorming over de positionering van de functie behandeling daartoe aanleiding geeft.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

CZ gaat komende periode gebruiken om een beter beeld te krijgen van de verschillen in de bedrijfsvoering en de doelmatigheid hiervan. Hoe ziet dit eruit? Hoe wordt rekening gehouden met de context?? 

Dit betreft verkennende gesprekken om goede voorbeelden in kaart te brengen en eventuele verbeterpunten te verkennen. Hierbij wordt uiteraard ook gekeken naar de context.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

In uw visie staat de wens van de client centraal. Welke grens ziet u daaraan? Als zorg met MPT duurder is dan intramuraal, waar kiezen we dan voor? Is dan de visie leidend, of de financiën?

De zorgvraag en de wens van de clënt is in principe leidend. Wij verwachten van zorgaanbieders dat ze de wensen en de mogelijkheden van met de cliënt (en vertegenwoordigers) bespreken. Wij doen verder geen uitspraken wat leidend moet zijn. In iedere cliëntsituatie moet bekeken worden welk zorgaanbod en welke leveringsvorm het best passend is.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Er wordt expliciet verwezen naar indiening van de CO2 routekaart bij Expertisecentrum Verduurzaming Zorg (EVZ). Wij zouden graag ook de mogelijkheid van indiening bij de RVO zien. Kunt u aangeven dat indiening van de CO2 routekaart bij zowel EVZ als RVO mogelijk is? Zo nee, hoe gaat u om met reeds ingediende routekaarten bij RVO?

De zorgsector werkt met CO2 routekaarten vanuit het Expertisecentrum Verduurzaming zorg. Gemeenten werken met CO2 routekaarten vanuit RVO.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Halen de zorgkantoren actief bewezen innovaties op bij zorgaanbieders of dienen zorgaanbieders zelf proactief te zijn in het delen van volgens hen bewezen innovaties?

Beide is mogelijk.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Hoe moeten bepaalde ondewerpen verantwoord worden. Denk aan digitalisering?

Wij vragen geen verantwoording over digitalisering. Wij bespreken de onderwerpen in het overleg met de zorgaanbieder.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

CZ spreekt van schaduwwachtlijsten en beter bijhouden van wachtlijstregistratie. Er vanuit gaande dat de wachtlijstregistratie bij de zorgaanbieder goed is, en de iWlz op dit moment betere registratie en informatie uitwisseling (tussen zorgaanbieders en/of met het zorgkantoor) nog niet toelaat: wat zijn de mogelijkheden van het zorgkantoor om hieraan een bijdrage te leveren?

We agenderen deze onderwerpen op de landelijke overlegtafel, maar door de ontwikkeling van het Netwerkmodel is er helaas weinig ruimte voor aanpassingen in iWlz omdat de releases voor het huidige Estafettemodel zo beperkt mogelijk worden gehouden. Ondertussen blijven we wel aandacht vragen voor het optimaliseren van het proces rondom het wachtlijstbeheer. Bijvoorbeeld voor cliënten die bij meerdere aanbieders tegelijk op de wachtlijst willen staan.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Er wordt gesproken over passende zorg aan kwetsbare groepen. Voor een aantal Laag Volume Hoog Complexe Zorg (LVHC) doelgroepen is specifieke kennis en kunde nodig om de kwaliteit van zorg te borgen. Hierbij past de ontwikkeling van regionale expertisecentra, de zogenaamde REC en DEC’s. Op welke LVHC doelgroepen wordt gedoeld? En welke kwaliteitscriteria gelden er op het gebied van kennis en kunde aan deze doelgroepen?

De zogenoemde LVHC groepen betreft 8 specifieke groepen cliënten waarvan het aantal cliënten relatief klein is, terwijl er sprake is van een complexe zorgbehoefte waardoor op basis van medische beoordeling een aanvullende zorgbehoefte kan bestaan om de kwaliteit van zorg te borgen. Deze groepen zijn door VWS vastgesteld. De CELZ heeft criteria ontwikkeld ten aanzien van expertisecentra die expertisezorg verlenen aan specifieke doelgroepen met een hoog complexe zorgbehoefte en een laag volume. In de Rlz zijn 3 doelgroepen opgenomen waarvoor de zorgkantoren de expertise zorg kunnen inkopen, te weten Korsakov, Huntington en Laagbewustzijn stoornis. Meer informatie opgenomen in de Nota van Inlichtingen van ZN en in bijlage 4 aanvullende inkoopvoorwaarden.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Regionale complexe zorg: Hoe transparant is dit? Hoe wordt het beoordeeld? Hoe zien de passende maatwerkafspraken eruit?

De term regionale complexe zorg wordt niet in ons inkoopdocument genoemd. Wij begrijpen dit deel van de vraag niet. Wij kunnen nog niet aangeven hoe de maatwerkafspraken er uit gaan zien, omdat dit afhankelijk is van de voorstellen en de plannen die hiervoor worden ingediend.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Wat wordt bedoeld met zogenaamde REC's en DEC's?

De afkoring DEC staat voor een doelgroepen expertisecentrum en REC voor regionaal expertisecentrum. Beide maken onderdeel uit van het zorglandschap van de doelgroepen Laag Volume Hoog Complex. Voor meer informatie verwijzen we naar de Rlz, de NZa beleidsregel waar deze prestaties opgenomen zijn en bijlage 4 aanvullende inkoopvoorwaarden.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

U stimuleert de ambulantisering door tariefspercentages op de MPT/VPT af te spreken voor VG3 en VG4. Deze cliënten voldoen aan de criteria voor de Wlz en hebben volgens de Regeling Langdurige Zorg recht op verblijfszorg en tevens 24uurs nabijheid dan wel permanent toezicht nodig. Uw wens schuurt hier met de huidige wetgeving. Hoe denkt u dat deze wens vorm kan krijgen in het licht van de huidige wetgeving?

De aanspraak die een cliënt heeft, kan wettelijk op verschillende manieren worden verzilverd. Een cliënt heeft keuzevrijheid en ons beleid is erop gericht in overleg met cliënten meer gebruik te maken van de mogelijkheden die er zijn. Ook nu al verzilveren cliënten met een indicatie voor VG3 en VG4 hun aanspraak extramuraal. Bovendien blijft zorg met verblijf mogelijk.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

CZ gaat afspraken maken middels een verduurzamingsdocument en gaat daarin zorgaanbieders ondersteunen bij het zoeken naar mogelijkheden en goede voorbeelden. Hoe ziet deze ondersteuning eruit? 

Dat kan zijn door bijvoorbeeld met zorgaanbieders in gesprek te gaan, de goede voorbeelden met elkaar te delen of (regio)bijeenkomsten te organiseren.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

U stuurt aan op uitbreiding van VPT en MPT. Wettelijk is vastgelegd dat Wlz-verzekerden recht hebben op zorg met verblijf. Hoe ziet u uw rol als zorgkantoor in de wens tot groei van VPT/MPT in relatie tot de wetgeving? En welke houding neemt u in richting nieuwe klanten bij het eerste contact dat u heeft volgens het Voorschrift Zorgtoewijzing?

Cliënten hebben wettelijk een keuzevrijheid uit leveringsvormen. De wet staat onze beleidskeuze om de beweging naar meer extramuralisering niet in de weg en sluit ook aan bij de eveneens in de wet verankerde doelmatigheidsgedachte. Wij verwachten van zorgaanbieders dat zij dit bespreken in het contact met de cliënten. Onze collega's van de afdeling Zorgadvies doen dat ook.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Er wordt aangegeven dat domeinoverstijgende financiering nodig is. Zijn hiervan reeds concrete voorbeelden hoe dit kan worden vormgegeven?

Binnen de Gehandicaptenzorg zijn er nog geen concrete voorbeelden bekend hoe dit kan worden vormgegeven.

3. Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

In uw woonzorgpalet beschrijft u MPT als: "Ik betaal zelf mijn eigen huur en regel mijn zorg en ondersteuning met meerdere zorgaanbieders. Ik heb niet zo veel zorg nodig". Wij zijn het niet eens met deze karakterisering van het MPT. Cliënten die kiezen voor het MPT maken lang niet altijd gebruik van meerdere zorgaanbieders. Bovendien bieden wij ook cliënten met een intensievere zorgvraag zorg via MPT. Daarbij is de grotere eigen regie over organisatie van zorg (van een óf meerdere zorgaanbieders) voor ons en veel cliënten een belangrijkere afweging dan de intensiteit van de zorgvraag. Erkent het zorgkantoor dat het MPT ook passende zorg kan zijn voor cliënten met een intensievere zorgvraag, of cliënten die van slechts een aanbieder zorg ontvangen?

Wij erkennen dat het MPT ook ingezet wordt bij cliënten met een intensievere zorgvraag en waarbij het mogelijk is dat de zorg zowel door meerdere als door één zorgaanbieders geleverd wordt. Het woonzorgpalet is een eerste aanzet. We zullen uw opmerking meenemen in de doorontwikkeling hiervan.

Deel deze pagina: