4.1 Ons beleid op de kanslijnen

We bieden cliënten met een beperking tijdig een waardevolle plek met passende zorg

Dat is de gemeenschappelijke ambitie van zorgkantoren en zorgaanbieders. Deze ambitie is vastgelegd in een landelijk akkoord gehandicaptenzorg 2022-2026. Zorgkantoren, zorgaanbieders, ZN en de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) willen vanuit hun eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid werken aan duurzame, toekomstbestendige en betaalbare gehandicaptenzorg.

We maken met iedere zorgaanbieder over tenminste twee kanslijnen resultaatsafspraken

De kanslijnen zijn de essentie voor de transitie in de gehandicaptensector en daarmee de basis voor de inhoud van dit inkoopkader. We verwachten dan ook alle zorgaanbieders hiermee aan de slag gaan, ruimte creëren om de komende jaren te experimenteren, zich te ontwikkelen op de kanslijnen en om te investeren om de gemaakte resultaatafspraken te realiseren. We gaan hierover regelmatig met alle aanbieders afzonderlijk in gesprek.

Ambities op de kanslijnen

Het team GZ is aan de slag gegaan met de kanslijnen en heeft verkend waar we willen staan over een aantal jaar en hoe de zorg eruit ziet als we mogen dromen. Vervolgens hebben we dit vertaald naar concrete ambities en uitgangspunten per kanslijn. Deze ambities en uitgangspunten dienen als aanknopingspunten om binnen uw organisatie zelf actief met de kanslijnen aan de slag te gaan.

Ambitie bij een betekenisvolle daginvulling

Elke cliënt ervaart een daginvulling die aansluit bij zijn/haar wensen en mogelijkheden. Een cliënt kan hierbij kiezen uit de verschillende mogelijkheden voor dagbesteding:

  • Betaald werk of vrijwilligerswerk.

  • Leren en ontwikkelen.

  • Wonen (als je op jezelf woont, kan het doen van boodschappen, het koken, het poetsen al een volledige en zinvolle dagbesteding zijn).

  • Zingeving.

Uitgangspunten

  • Autonomie is belangrijker dan risicomijding.

  • Betekenisvol moet bijdragen aan het welbevinden van de betreffende persoon.

  • Meer werkgevers moeten betrokken worden.

  • Wens van de cliënt goed afstemmen met de professional. Wat kan, wat is mogelijk en niet alles wat leuk is kan.

  • Samenwerking met verschillende stakeholders is nodig om beter aan te sluiten bij de wensen en behoeften van de cliënt.

Ambitie bij arbeidsbesparende innovaties

  • Er zijn voldoende succesvolle technologieën die opgeschaald kunnen worden.

  • Landelijk delen en testen van nieuwe technologieën i.p.v. individueel.

  • Verplicht stellen op locatieniveau niet op cliëntniveau.

  • Landelijke centrale inkoop van technologieën waardoor tegen lagere prijs ingekocht kan worden en minder werk en overhead bij de zorgaanbieder ligt.

Uitgangspunten

  • Onderzoek de mogelijkheden om de zorgvraag op een alternatieve manier te beantwoorden dan met “handen aan het bed”. Doe dit samen met clienten, naasten en professionals.

  • Elke cliënt heeft technologie tot zijn haar/beschikking (indien dat past).

  • Inzet van robots en ondersteunende elektronica kunnen inzet van ”handen aan het bed” verminderen.

  • Technologische innovaties zijn een noodzakelijk hulpmiddel i.p.v. leuke gadgets.

  • Begin met inzet van laagdrempelige technologie: veel kan al met eenvoudige technologie die we in de winkel kunnen kopen.

  • Altijd blijven monitoren of de inzet van technologie nog steeds passend is bij de zorgvraag van de cliënt.

  • Moet ook leuk zijn om mee te werken.

  • Sociale contacten met “echte” mensen blijft belangrijk voor de mentale gezondheid.

  • Oog houden voor de cliënten die wel de persoonlijke aandacht nodig hebben.

  • Voldoende integratie van technologie in de zorgopleidingen.

  • Ook inzet van technologie is maatwerk.

Ambitie passend zorgniveau

  • Van zorgen voor, naar zorgen dat en zorgen met.

  • Ieder cliënt heeft een passend zorgniveau dat aansluit bij de levensfase waarin de cliënt zich bevindt.

  • We kijken naar wat iemand nodig heeft in plaats van naar zorgprofielen of domeinen.

  • Er is een netwerk van zorgaanbieders voor cliënten met een intensievere zorgvraag voor het realiseren van de zorg of het zoeken naar passende oplossing.

Uitgangspunten

  • Blijf het passende zorgniveau altijd goed monitoren.

  • Opschalen waar het moet, afschalen waar het kan, binnen of buiten de Wlz.

  • Dit vraagt om flexibel zorgaanbod met nieuwe zorgconcepten.

Ambitie bij ambulantisering

  • Iedere Wlz cliënt heeft zijn eigen thuis die past bij zijn/haar woonbehoefte en zorgvraag.

  • Iedere cliënt (zo) zelfstandig (mogelijk).

  • Iedere cliënt heeft een eigen voordeur.

Uitgangspunten

  • Er zijn voldoende sociale huurwoningen beschikbaar.

  • Het moet voor de cliënt betaalbaar zijn.

Ambitie netwerk

  • Heeft iedere zorgaanbieder een breed netwerk voor de invulling van passend werk of daginvulling.

  • Heeft elke cliënt één of meer maatjes in zijn netwerk.

  • Is iedere locaties van een zorgaanbieder geïntegreerd in de buurt op maat en passend bij de wensen van de cliënt.

Uitgangspunten

  • Een digitaal netwerk behoort ook tot de mogelijkheden.

  • Vraagt ook veranderingen van de maatschappij: zorgen voor elkaar.

  • Er zijn voldoende laagdrempelige voorzieningen in de wijk, waar de Wlz client ook toegang toe heeft.

Deel deze pagina: