1 Zorginkoopdocument WLZ Sector V&V 2024-2026

WLZ Sector V&V 2024-2026
Publicatiedatum 31-05-2024
Nota van inlichtingen en toelichting
Publicatiedatum 01-07-2024

Voorwoord

De mogelijkheden tot verandering in de langdurige zorg zijn groot. Binnen en buiten de sector groeien bestaande en nieuwe initiatieven. En dat is nodig omdat de toegang tot zorg steeds meer onder druk komt te staan door de sterke groei van het aantal ouderen, krapte op de arbeidsmarkt, sterk stijgende kosten en financiële krapte. (figuur 1) CZ zorgkantoor werkt actief om de langdurige zorg duurzaam toegankelijk, betaalbaar en van goede kwaliteit te houden. Ook de overheid geeft aan dat de Wlz zorg getransformeerd dient te worden om het stelsel financieel beheersbaar en toegankelijk te houden, zonder afbreuk te doen aan kwalitatief goede zorg voor iedereen die dat nodig heeft. We weten op dit moment nog niet wat de impact is op de Wlz van de recente ontwikkeling rondom de formatie van een nieuw kabinet.

Er is niet één oplossing. Op meerdere vlakken moet actie worden ondernomen om de uitdagingen het hoofd te bieden. Wij hebben de missie om de langdurige zorg te regelen, die past bij de zorgbehoefte van de individuele cliënt. Kwaliteit van leven en welbevinden staan daarbij centraal. Door te innoveren, samen te werken met de zorgaanbieders en te blijven werken aan structurele vooruitgang, verbeteren we samen met u de langdurige zorg continu. Wij geloven in de noodzaak van zorgtransformatie zodat we de langdurige zorg duurzaam toegankelijk houden, nu en in de toekomst.

Het hoger beroep is bepalend geweest in de uitwerking van het inkoopbeleid 2025.

In het hoger beroep van de sector gehandicaptenzorg heeft de rechter ons opgedragen de financieringsbaten en lasten mee te nemen. Wij hebben besloten aan die uitspraak uitvoering te geven in alle sectoren. De afgelopen tijd is gebleken dat het niet mogelijk is om op korte termijn de feitelijke financieringsbaten en lasten op betrouwbare wijze vast te stellen. Wij zijn dan ook genoodzaakt om in het model voor de berekening van het richttariefpercentage uit te gaan van gegevens die leiden tot een hoger tariefpercentage dan noodzakelijk is om uitvoering te geven aan het arrest.  
Er ligt een gezamenlijke opdracht om de zorg toegankelijk en betaalbaar te houden. Wij verwachten daarom dat zorgaanbieders zich in 2025 extra inspannen om de bewegingen die nodig zijn om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden, te realiseren. Zorgkantoren gaan hierover met zorgaanbieders in gesprek.   

Gelet op het voorgaande zullen wij voor 2026 opnieuw kijken op welke wijze het beste uitvoering gegeven kan worden aan het arrest gegeven de doelmatigheidsopgave die op tafel ligt. Wij behouden ons het recht voor om voor 2026 en verder op een andere wijze uitvoering te geven aan het arrest of voor een ander model te kiezen. 

Leeswijzer

Veranderingen in het inkoopdocument 2025

Er zijn een aantal ontwikkelingen voor 2025 die leiden tot wijziging c.q. aanpassing van het zorginkoopdocument.

We geven een opsomming van de belangrijkste wijzigingen:

  • Aanpassing van de methodiek om het richttariefpercentage te berekenen

  • Verduurzaming en CSRD wetgeving

  • Zorgaanbod

  • Van PGB naar Zorg in Natura

  • Bijlage 1: betaling over 2025

Alleen over de gewijzigde (groene) tekstdelen kunnen vragen worden gesteld in het kader van de Nota van Inlichtingen 2025.

Gewijzigde tekstdelen ten opzichte van het CZ Zorginkoopdocument sector V&V Wlz 2024 hebben in dit document een groene kleur. Om de leesbaarheid van het document te bevorderen, hebben wij de teksten die niet meer van toepassing zijn verwijderd.

Figuur 1: Illustratie van de uitdagingen die op ons af komen en het grotere doel

Deel deze pagina: