3 Onze visie op een toekomstbestendige langdurige zorg

Het hoofddoel van het Inkoopbeleid 2024 - 2026 van CZ zorgkantoor is het realiseren van passende, duurzaam toegankelijke langdurige zorg voor al onze cliënten in al onze regio ’s waarmee uitdagingen van een grote groei van cliënten en een afnemende arbeidsmarkt het hoofd kan worden geboden.

Veranderende rol zorgkantoor

De rol van de zorgkantoren is de laatste jaren veranderd. Het is onze taak om voldoende zorg van goede kwaliteit in te kopen, zodat iedereen met een zorgvraag ook de zorg krijgt die hij of zij nodig heeft. Met een stijgende vergrijzing en een afname van de beroepsbevolking, ontstaat er steeds meer krapte op de arbeidsmarkt, ook binnen de zorgsector. Daarnaast vormt huisvesting voor aandachtgroepen waaronder mensen met een beperking een landelijk probleem. Onze rol gaat daarom steeds meer naar het stimuleren, enthousiasmeren, regisseren, coördineren en faciliteren. We gaan niet alleen meer in gesprek over de tarieven en de benodigde capaciteit, maar ook over de veranderingen die nodig zijn. We gaan ook in gesprek met gemeenten, woningcorporaties en provincies. We kijken gezamenlijk naar wat de vraag is en hoe we daar vorm aan kunnen geven. Wij gaan samen met betrokken partijen in de regio op zoek naar passende oplossingen.

Wensen van cliënten en medewerkers

Cliënten en medewerkers kijken anders naar de kwaliteit van zorg dan u en wij. Wij horen dan ook graag hun ervaringen over de zorg die zij ontvangen. Dit geeft ons waardevolle informatie om ervoor te kunnen zorgen dat de kwaliteit verbetert en de zorginkoop nog meer gericht is op de cliënt. We continueren de locatiebezoeken waar we spreken met cliënten, hun familie en de medewerkers. Het gaat in deze gesprekken over: Wat is je vraag? Waar loop je tegenaan? Waarbij kunnen we helpen? Wat kunnen we stimuleren? De informatie die we hier ophalen, helpt bij onze taak om passende zorg in te kopen en ook om mogelijke knelpunten boven tafel te krijgen en gezamenlijk te werken aan oplossingen. 

We blijven ook de vertegenwoordiging van de cliëntenraad uitnodigen bij onze kwaliteitsdialogen en we organiseren jaarlijks cliëntenraadbijeenkomsten. Dankzij cliëntervaringen en de betrokkenheid van cliënten en cliëntenorganisaties krijgen we beter inzicht in de wensen en behoeften van onze cliënten. Op deze manier borgen we dat de zorg die we inkopen wel écht de zorg is die onze cliënten zoeken en nodig hebben. Hoe hier binnen CZ zorgkantoor aan gewerkt wordt en wat al bereikt is, leest u in het document Zo betrekken we onze cliënten.

Kwaliteit

Met een krimpende arbeidsmarkt en een toenemende complexiteit in zorgvragen komt de kwaliteit van de zorg onder druk te staan. Deze druk vormt een risico voor de balans tussen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg voor huidige en nieuwe cliënten. Stabiliteit in de zorg is daarbij voor zowel cliënten als personeel een belangrijke pijler. Het is noodzakelijk om anders te gaan werken en anders invulling te geven aan de kwaliteit van zorg. We staan voor het behouden van het huidige niveau van kwaliteit. Het gaat er steeds meer om wat de cliënt ervaart als kwaliteit van bestaan, waarbij het welbevinden, zinvolle dagbesteding en zingeving bijdragen aan kwaliteit van bestaan. De samenwerking tussen cliënt, mantelzorgers en zorgverleners is van groot belang. Het leren en verbeteren blijft actueel, zodat de zorg en ondersteuning aansluit bij de wensen en behoeften van de cliënten en van goede kwaliteit is.

Om over bovengenoemde punten met elkaar in gesprek te gaan, continueren we de kwaliteitsdialogen en locatiebezoeken op basis van de uitgangspunten van het kwaliteitskompas. Daarnaast draagt een goede samenwerking binnen een regio tussen de verschillende zorgorganisaties ook bij aan de kwaliteit van bestaan van onze cliënten.

Toegankelijkheid

Zorg die aansluit bij de wens van de cliënt. Zorg die zoveel mogelijk een beroep doet op de mogelijkheden van de cliënt en zijn netwerk/omgeving. Zorg die voorziet in de zorgbehoefte van de cliënt als het niet anders kan. Het uiteindelijke doel is het ombuigen van zorg naar kracht om het leven te versterken. Niet meer zorgen ‘voor’, maar juist zorgen ‘dat’ en zorgen ‘met’.

Betaalbaarheid

Door meer klanten te helpen en dit vaker in een thuisomgeving te doen, zullen de kosten per cliënt structureel lager worden. De dalende kosten per cliënt zijn noodzakelijk om de langdurige zorg betaalbaar te houden en bieden tegelijkertijd ook ruimte om in te spelen op demografische ontwikkelingen. De effecten voor de betaalbaarheidsdoelstelling kunnen zowel op organisatieniveau als op regioniveau zitten. De beweging in betaalbaarheid zit in de gezamenlijkheid, waarbij het zorgkantoor meedenkt, meeluistert, meebeweegt, goede voorbeelden laat zien en waar nodig faciliteert zodat er concrete resultaten behaald worden.

De kanslijnen

Regionaal aanvliegen van de vraagstukken wordt het credo voor de komende jaren. Dit doen we met de zorgaanbieders aan de hand van onze regiobeelden en door samen de kanslijnen te verwezenlijken. Deze kanslijnen zijn benoemd in het ‘Landelijk akkoord VGN-ZN 2022-2026’ en passen bij de uitdagingen waar we voor staan. De kanslijnen zijn de bewegingen die we moeten maken om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden. Dit zijn de kanslijnen:

  1. Elke cliënt krijgt een betekenisvolle daginvulling passend bij de wensen, talenten en vermogens.

  2. Bewezen arbeidsbesparende technologieën worden door alle zorgorganisaties geïmplementeerd in de eigen zorgpraktijk.

  3. Alle cliënten ontvangen een passend zorgniveau bij hun zorgvraag.

  4. Elke cliënt die dat aankan, krijgt een zo zelfstandig mogelijke, eigen veilige plek in de samenleving.

  5. Bij elke cliënt wordt een (eigen) netwerk gestimuleerd en gefaciliteerd om een rol te spelen in de zorg en ondersteuning.

Iemand met een verstandelijke en/of lichamelijke beperking heeft per levensfase een andere woon- en zorgbehoefte.

Dit begint met zorg en ondersteuning thuis (in de gezinssituatie) en verandert in de wens om elders al dan niet zelfstandig, beschermd en/of beveiligd te wonen met bijpassende zorg en ondersteuning. De uitwerking van de kanslijnen vraagt om een andere visie op wonen en zorg, waarbij begrippen als ‘zelf als het kan’, ‘thuis als het kan’ en ‘digitaal als het kan’, centraal staan. Cliënten, die dat aankunnen, hebben een zo zelfstandig mogelijk en veilige plek in de samenleving en ervaren een gevoel van thuis met eigen regie. Om de transitie naar méér zorg in een

thuisomgeving te realiseren, verwachten wij van zorgaanbieders om met cliënten (en hun naasten) te bespreken wat de wensen en mogelijkheden zijn. In dit gesprek bespreken zorgaanbieders en cliënten de mogelijkheid om zorg te verlenen in de vorm van een modulair pakket thuis (MPT) of volledig pakket thuis (VPT). Ook voor cliënten die al in zorg zijn, kunnen mogelijkheden worden onderzocht of het wonen in een zelfstandigere woonomgeving met het principe van scheiden wonen en zorg tot de mogelijkheden behoort.

We hebben dit samengevat in een conceptversie van een woonzorgpalet. Deze geeft aan welke keuzemogelijkheden er allemaal zijn om per levensfase tot een passende zorginzet te komen.

We werken dit nog nader uit in een woonzorgvisie, die we eind 2024 zullen publiceren.

Een zorgzame gemeenschap waarin mensen “samen” kunnen leven is de toekomst

Dorpen, wijken en kernen moeten zo worden georganiseerd dat ook mensen met een Wlz-indicatie zo lang mogelijk in een thuisomgeving kunnen wonen en kunnen blijven deelnemen aan de maatschappij. Voorzieningen, een mix van huisvestingsvormen en de mogelijkheid tot ontmoeting zijn daar onderdeel van. Voor een zorgzame gemeenschap, moeten alle onderdelen goed ingebed zijn in de buurt en de buurt faciliteert die beweging. Doel is om te komen tot een inclusieve samenleving; een open samenleving waar iedereen ertoe doet en van waarde is ongeacht verschillen. Ieder mens draagt op zijn of haar manier bij aan de samenleving en juist dankzij de verschillen tussen mensen, is deze samenleving waardevol en betekenisvol!

Passend aanbod voor kwetsbare doelgroepen

Voor alle doelgroepen moet de ondersteuning, zorg en behandeling toegankelijk blijven, ook voor de meest kwetsbare cliënten en cliënten met complexe zorgvraag. Dicht bij de klant als het kan en gecentraliseerd als het moet. Hierbij is het ook belangrijk dat regionale samenwerkingen tussen en over sectoren heen tot stand komen om te voldoen aan de complexe zorgvraag. Zorgorganisaties werken in de regio nauw samen met andere maatschappelijke partijen en de informele zorg, zodat voorzieningen zoveel mogelijk aansluiten bij de cliënt. We zullen hier niet alleen regionaal, maar ook sector- en domeinoverstijgend aan moeten werken.

De zorgvraag van cliënten in de intramurale zorg wordt gemiddeld steeds zwaarder en complexer. Om de levering van (hoog)complexe zorg ook in de toekomst te kunnen blijven borgen is het daarom belangrijk dat zorgaanbieders in de regio’s gezamenlijk oplossingen creëren voor deze zorg en onderling expertise delen. Voor een aantal Laag Volume Hoog Complexe Zorg (LVHC) doelgroepen is specifieke kennis en kunde nodig om de kwaliteit van zorg te borgen. Hierbij past de ontwikkeling van regionale expertisecentra, de zogenaamde REC en DEC’s.

Meer inzet van technologie en innovatie, digitaal als het kan

Technologie wordt ingezet waar mogelijk. We kijken anders naar de inzet van zorg. Zorgverleners zijn schaars, dus we zoeken actief naar andere manieren van ondersteunen van en zorgen voor. Uiteraard dient hierbij rekening gehouden te worden met mogelijkheden die de cliënt en zijn naasten hebben bij het gebruik van technologische toepassingen en digitale hulpmiddelen. We zien steeds vaker de meerwaarde in van de inzet van technologie bijvoorbeeld domotica, beeldschermzorg of zaken die huishoudelijk werk overnemen (bijv. robotstofzuiger). Het is van belang dat cliënten en zorgprofessionals ondersteund worden bij de inzet van technologie en hiermee vertrouwd raken. Ten eerste omdat de inzet van technologie arbeidsbesparend is voor zorgaanbieders en daarmee helpt de beschikbare mensen en middelen in te zetten daar waar ze het hardst nodig zijn. Ten tweede omdat het bijdraagt aan meer welzijn en zelfredzaamheid van cliënten en naasten.

Digitale technologie vormt dus een belangrijke pijler onder het borgen van de toegankelijkheid van de zorg nu en in de toekomst. Digitale zorg moet daarbij niet gezien worden als ‘second best’ of overbruggingszorg, maar als een volwaardig zorgaanbod. Passende zorg betekent steeds vaker hybride zorg: een gepersonaliseerde maatwerk/mix van digitaal en fysiek aangeboden zorg en ondersteuning van gezondheid. Uiteraard dient hierbij ook rekening gehouden te worden met de wensen en de mogelijkheden die de cliënt en zijn naasten hebben bij het gebruik van technologische toepassingen.

Het uitgangspunt is dat de inzet van zorgtechnologie moet helpen om anders naar de cliënt te gaan kijken. De kwaliteit van zorg is van belang, maar ook het welbevinden en de kwaliteit van de leef- en woonomgeving. Om toekomstbestendige, duurzame zorg te kunnen realiseren, is innovatie en de inzet van technologie onmisbaar. Dit draagt ook bij aan het ondersteunen en ontlasten van de zorgverleners en mantelzorgers.

Verduurzaming

Zorgverzekeraars en zorgkantoren hebben onderstaande tekst over verduurzaming en CSRD gezamenlijk in ZN verband opgesteld.

De zorgsector is verantwoordelijk voor 7% van de CO2-uitstoot, 13% van het grondstofverbruik en 4% van het afval in Nederland (RIVM, 2022). Dat heeft ernstige gevolgen voor onze leefomgeving en gezondheid[1]. Als zorgkantoren vinden we het van groot belang om – naast onze eigen verduurzaming – een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het gehele zorglandschap (Zvw- en Wlz-breed). Daarom zetten we samen met zorgaanbieders in op de versnelling van de verduurzaming van de zorgsector en monitoring daarvan.

We doen dit op basis van de afspraken die in Nederland gemaakt zijn in de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 (GDDZ 3.0). De GDDZ 3.0 is op 4 november 2022 door zorgbranches[2], kennisinstituten, ministeries, de Patiëntenfederatie Nederland en Zorgverzekeraars Nederland getekend. De kaders van de Green Deal zijn het Rijksbrede beleid en (internationale) wetgeving, waaronder 55% CO2-reductie in 2030, 50% minder gebruik van primaire abiotische grondstoffen in 2030 en de Ketenaanpak Medicijnresten uit Water. Meer informatie hierover is te vinden in de GDDZ 3.0[3].

Om samen met zorgaanbieders in te zetten op de versnelling van de verduurzaming van de zorgsector, verwachten we van zorgaanbieders dat zij:

  • Zich committeren aan de doelen van de GDDZ 3.0 die op 4 november 2022 tussen zorgpartijen is overeengekomen voor de periode tot en met 2026. Wij bedoelen met commitment dat de zich committerende zorgaanbieder zich in beleid en handelen aantoonbaar en uitlegbaar richt op het realiseren van de doelstellingen van de GDDZ3.0;

  • Duurzaamheid verankeren in hun strategie. Van kleinere zorgaanbieders verwachten we aandacht voor duurzaamheid in plannen en ontwikkelingen;

  • In geval zij verplicht zijn een jaarverslag te maken, maar niet CSRD-plichtig zijn, in het jaarverslag ook rapporteren over de duurzaamheidsprestaties van hun organisatie (voor zo ver beschikbaar) en hoe die zich verhouden tot doelen en ambities van de organisatie;

  • Conform GDDZ3.0 (art. 4.2.e.) een mobiliteitsplan hebben opgesteld gericht op het terugdringen van de CO2-emissie t.g.v. vervoersbewegingen van medewerkers (alleen zorgaanbieders met meer dan 100 fte)[4].

We dragen bij aan inspiratie en handelingsperspectief voor zorgaanbieders door de verspreiding van groene voorbeelden in de zorgsector. Zie tabel groene initiatieven voor Groene Initiatieven die de wij daartoe hebben verzameld.

We verwachten van zorgaanbieders Wlz dat ze zich committeren aan de acties uit de uitvoeringsplannen van de GDDZ 3.0 van respectievelijk Actiz[5], VGN[6] en de Nederlandse GGZ[7]. De zorgkantoren gaan met zorgaanbieders in gesprek. Zorgkantoren willen hierbij graag meedenken met zorgaanbieders om tot weloverwogen keuzes te komen. Daarbij focussen we op de volgende onderwerpen en sectorbrede doelstellingen uit o.a. de uitvoeringsplannen van de branches:

  • De voortgang in het verlagen van de CO2-uitstoot conform de CO2-routekaart van de instelling, gericht op het behalen van de doelstelling van een verlaging van de CO2-uitstoot met 30% in 2026 t.o.v. 2018;

  • Terugdringen voedselverspilling naar maximaal 20% in 2026;

  • Transitie naar meer plantaardige eiwitten in de voeding voor patiënten/cliënten/ medewerkers gericht op verhouding 50/50 dierlijk/plantaardig in 2026;

  • In kaart brengen van afvalstromen en het ongesorteerd restafval met minimaal 25% verminderen in 2026 (toewerkend naar maximaal 25% ongesorteerd restafval in 2030);

  • Inzet op terugdringen verspilling van incontinentiemateriaal en 5% minder gebruik van incontinentiemateriaal in 2026 t.o.v. 2018 door bijvoorbeeld in te zetten alternatieven zoals slim of wasbaar incontinentiemateriaal;

  • Terugdringen medicijnverspilling en medicijngebruik[8].

Waar mogelijk ondersteunen we zorgaanbieders met kennis en tools zoals voorbeelden van groene initiatieven die al bij enkele zorgaanbieders geïmplementeerd zijn, bewezen impact hebben op duurzaamheid en kostenbesparend of kostenneutraal zijn. Ondersteuning bij de verduurzaming van de organisatie is onder meer te vinden in de toolkit duurzaamheid van de branches.

CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)

Een nieuwe ontwikkeling is de Europese CSRD die bedrijven en organisaties verplicht te rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Er dient gerapporteerd te worden over de impact van de eigen bedrijfsvoering, en over de impacts in de gehele keten van leveranciers en afnemers van de rapporterende organisatie. De Wlz uitvoerders maken onderdeel uit van een groep waartoe ook de zorgverzekeraar behoort. Zorgverzekeraars, zijn wettelijk verplicht om (in 2026) te rapporteren conform de CSRD-vereisten over het verzekeringsjaar 2025[9]. Dit betekent dat wij mogelijk informatie over de duurzaamheidsprestaties van onze leveranciers en zorgaanbieders nodig hebben. We verwachten dat zorgaanbieders de informatie aanleveren die wij van hen nodig hebben in kader van de CSRD-wetgeving. Wij stemmen de uitvraag onderling, en met de GDDZ3.0-partners, af. We beperken zo veel mogelijk de administratieve lasten die dit voor zorgaanbieders met zich meebrengt. Hoe dit er voor 2025 precies uit gaat zien, is op dit moment nog niet bekend. Zodra hierover meer duidelijk is, zullen wij u informeren (al dan niet via de brancheorganisaties). We spannen ons in om hierover zo snel mogelijk, en bij voorkeur voor 30 juni 2024, duidelijkheid te kunnen bieden.

Goede bedrijfsvoering en goed werkgeverschap

Goede bedrijfsvoering en goed werkgeverschap dragen bij aan de bewegingen die gemaakt moeten worden om duurzaam aan de zorgvraag te blijven voldoen. Sociale- en organisatorische innovatie, behoud van medewerkers, leren en ontwikkelen ondersteunen deze bewegingen.

Bedrijfsvoering

De langdurige GZ kent een breed scala aan cliënten en zorgaanbieders. We zien dat de verschillen in bedrijfsvoering tussen aanbieders groot zijn. De komende periode willen we gebruiken om beter in beeld te krijgen welke factoren deze verschillen veroorzaken en hoe we gezamenlijk kunnen sturen op deze factoren met als doel om de zorg doelmatiger te kunnen inkopen en meer cliënten van zorg te kunnen voorzien. We zien bij een aantal zorgaanbieders structureel lagere kosten dan gemiddeld welke mogelijk bijdraagt aan de doelmatigheid. Graag krijgen wij inzicht in hoe de bedrijfsvoering is opgebouwd. Mogelijk fungeert uw bedrijfsvoering als goed voorbeeld en kunnen zorgaanbieders die de zorg op minder doelmatige wijze georganiseerd hebben en waar een besparing of verbetering mogelijk is hiervan leren.

Wachtlijsten, zorgbemiddeling en dossierhouderschap

Tot efficiënte bedrijfsvoering behoort ook het effectief beheren van wachtlijsten en het effectief uitvoeren van het zorgbemiddelingsproces, inclusief de rol van dossierhouder en/of coördinator zorg thuis. Om de bedrijfsvoering hierin te verbeteren, is het essentieel om onderliggende uitvoeringsprocessen te optimaliseren zodat een cliënt sneller en efficiënter naar de juiste zorg en ondersteuning wordt begeleid. We organiseerden in het voorjaar van 2023 (regionale) bijeenkomsten met zorgbemiddelaars/zorgadviseurs en onafhankelijk cliëntondersteuners. Uit deze bijeenkomsten haalden we de volgende input op:

  • Terugdringen van de problematiek van schaduwwachtlijsten en beter bijhouden van de wachtlijstregistratie.

  • Vergroten van de kennis van de regionale sociale kaart bij zorgbemiddelaars/zorgadviseurs en onafhankelijke cliëntondersteuners, zodat zij beter weten welk zorgaanbod er beschikbaar is bij welke zorgaanbieder in de regio.

  • Maken van regionale afspraken met zorgbemiddelaars/zorgadviseurs over het 1e aanspreekpunt voor een cliënt: wie onderhoudt het contact met een cliënt op de wachtlijst als blijkt dat die bij meerdere aanbieders op de (schaduw)wachtlijst staat. Door samen met de cliënt één centraal aanspreekpunt vast te leggen, kan de administratieve last voor zorgaanbieders omlaag, omdat slechts één zorgaanbieder de cliënt over de wachtlijststatus informeert (conform Voorschrift Zorgtoewijzing) en de clientsituatie in de thuissituatie monitort. Bovendien weet de cliënt beter bij welke partij een vraag neergelegd kan worden.

  • Opzetten van een periodieke regionale overlegstructuur van zorgbemiddelaars/zorgadviseurs om elkaar sneller/ beter te vinden (rondom wachtlijstproblematiek), onderling af te stemmen en van elkaar te leren. Onafhankelijk clientondersteuners worden hier ook voor uitgenodigd.

We gaan samen aan de slag om dit proces verder te optimaliseren.

Goed werkgeverschap

We zien een noodzaak voor goed werkgeverschap waarin het binden en boeien van medewerkers van groot belang is. Er is een beweging nodig bij de zorgaanbieder in het doelmatig inzetten van zorgmedewerkers en behandeldiensten. Dit kan onder andere door anders te werken, anders op te leiden en andere betere contracten om mensen te behouden. Uitgaande van de landelijke ZN visie verwachten wij dat de gecontracteerde Wlz zorgaanbieder werken volgens de uitgangspunten van positieve gezondheid en goed werkgeverschap. We verwachten ook dat de zorgaanbieder domein overstijgend werkt voor zover wet- en regelgeving dat toestaat. De zorgaanbieder neemt de positie van de klant en medewerkers mee in de planvorming met aandacht voor het welbevinden, cultuursensitieve en cultuurspecifieke aspecten in de zorg.

Door personeelstekorten is er een flinke toename van personeel niet in loondienst (PNIL) in de zorg. Zij hebben vaak minder specifieke cliëntkennis en organisatie specifieke kennis waardoor zij minder goed kunnen handelen naar de visie en begeleidingsmethode van de zorgorganisatie. Tevens krijgen cliënten hierdoor vaak te maken met veel wisselende gezichten. Wij vragen zorgaanbieders hiervoor aandacht te hebben om in de regio tot creatieve oplossingen te komen.

Informatie over het zorgaanbod

CZ zorgkantoor is, net zoals alle andere zorgkantoren, verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van keuze-informatie over het gecontracteerde Wlz-zorgaanbod in de zorgkantoorregio’s en gebruikt hiervoor de online Zorgatlas (https://www.zorgatlaswlz.nl). Dit is een landelijke keuzetool van alle zorgkantoren. Zodra een (al gecontracteerde) zorgaanbieder en CZ zorgkantoor overeenstemming hebben bereikt over de productieafspraak, toetst de zorgaanbieder of de keuze-informatie in de Zorgatlas (nog) juist en volledig is. Het actualiseren van gegevens in de beheeromgeving van de Zorgatlas is een continu proces. Zijn er in een lopend jaar wijzigingen in het gecontracteerde zorgaanbod of in locatiegegevens, dan past de zorgaanbieder de informatie in deze omgeving hierop aan. Nieuw gecontracteerde zorgaanbieders zorgen er ook voor dat actuele informatie over het Wlz-zorgaanbod beschikbaar is in de Zorgatlas. Voor het gebruik van de beheeromgeving is een handleiding beschikbaar.

Iedere zorgaanbieder die voor 2025 wordt gecontracteerd, heeft uiterlijk 1 december 2024 zijn gegevens gevuld, gecontroleerd en/of geactualiseerd.

Digitale gegevensuitwisseling

Zowel bij de uitwerking van de beweging ‘Digitaal als het kan’ als bij de implementatie van bewezen effectieve arbeidsbesparende technologieën is het van belang dat de te gebruiken technieken en infrastructuur voor elektronische gegevensuitwisseling voor de lange termijn goed geborgd is. Onze ambitie is dat elektronische gegevensuitwisseling de standaard is in de zorg ten behoeve van goede en veilige zorg. Wij zullen dan ook de ontwikkeling en realisatie de komende jaren stimuleren. Elektronische gegevensuitwisseling draagt bij aan goede en veilige zorg voor de cliënt, verlicht de werkdruk van zorgverleners en is een essentiële randvoorwaarde om de transformatie naar passende (hybride) zorg te maken. Om optimaal gebruik te maken van cliëntgegevens moeten deze goed beschikbaar, bereikbaar en voor primair en secundair gebruik herbruikbaar zijn voor andere zorgverleners in het netwerk van de cliënt en de cliënt zelf via een Persoonlijke Gezondheidsomgeving.

Voor zorgaanbieders uit de langdurige zorg zijn de volgende landelijke programma’s van belang:

  • Binnen het Informatieberaad Zorg is eOverdracht: digitale uitwisseling van de verpleegkundige overdracht tussen verpleegkundigen en verzorgenden in verschillende sectoren;

  • Medicatieoverdracht: uitwisseling van medicatiegegevens volgens de MP9-standaard, zodat voor iedere cliënt een actueel medicatieoverzicht beschikbaar komt;

  • MedMij: beschikbaar stellen van gegevens voor de cliënt, via een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO);

  • De basisgegevensset langdurige zorg (BgLZ) vormt een samenvatting van de belangrijkste gegevens over een cliënt en wordt ook beschikbaar gesteld aan en gedeeld met andere zorgaanbieders en de cliënt zelf;

  • Mitz: om toestemmingen van de client voor uitwisseling van gegevens te registreren, wordt aangesloten op de online toestemmingsvoorziening Mitz.

  • Actieprogramma iWlz: Via het Actieprogramma iWlz wordt het huidige estafettemodel vervangen door een netwerkmodel. In het netwerkmodel wordt gewerkt met bronregisters. De komende jaren worden meerdere registers ontwikkeld en in gebruik genomen door de ketenpartijen zoals het indicatieregister voor het CIZ, het bemiddelingsregister voor de zorgkantoren en het zorgleveringsregister voor de zorgaanbieders. Dit gebeurt gefaseerd.

  • Ketenpartijen in de verpleeghuiszorg werken samen in het programma KIK-V: Keteninformatie Kwaliteit Verpleeghuiszorg. Doel is het stroomlijnen van de uitwisseling van kwaliteitsinformatie, het beter afstemmen van nieuwe uitvragen en het meer hergebruiken van informatie. De komende periode wordt bekeken of KIK-V ook kan worden ingezet bij de GZ en GGZ.

Op de website van ZN leest u meer over de ambities zorginkoop digitalisering en gegevensuitwisseling 2025.

Verandering vraagt om intensieve samenwerking

De gezondheidszorg is een contextgevoelig, dynamisch systeem dat veerkracht nodig heeft om oplossingen te vinden voor regionale uitdagingen. In de regio’s zijn we druk aan de slag met het organiseren van een regionale overlegstructuur om van samen aan de slag te gaan. We signaleren en identificeren knelpunten t.a.v. het zorgaanbod, zoeken naar oplossingen en gaan samen aan de slag met innovatie. Door in een regio samen de verantwoordelijkheid te nemen, zorgen zorgaanbieders voor het best passende aanbod en kijken zij gezamenlijk vooruit met de cliënt. Op deze wijze ontstaat er een sterk (regionaal) zorgaanbod voor onze cliënten.

Ter ondersteuning van deze samenwerking hebben we voor iedere regio een regiobeeld opgesteld. Het regiobeeld is een verzameling van cijfermatige inzichten en kwalitatieve gegevens van de gehandicaptenzorg in de regio. De data zijn met veel zorgvuldigheid in beeld gebracht en geven inzicht in de zorgvraag, de betaalbaarheid en de toegankelijkheid van de gehandicaptenzorg. Naast cijfers zijn in de regiobeelden ook kwalitatieve gegevens over de regio opgenomen die verkregen zijn vanuit signalen, dialogen en locatiebezoeken. We hebben met elkaar gesprekken gevoerd, afspraken gemaakt en ook zijn er oplossingen gevonden. Niet voor elk vraagstuk is direct een oplossing te vinden. Daarom staan ook de regionale opgaven beschreven waar wij in gezamenlijkheid met zorgaanbieders aan werken. Dit doen we vanuit de gezamenlijke verantwoordelijkheid om de zorg ook in de toekomst goed, betaalbaar en toegankelijk te houden.

Waar CZ zorgkantoor samenwerkt met zorgaanbieders raakt dit de verschillende bekostigingsdomeinen. Daarbij is het noodzakelijk om over de domeinen heen te kijken om zorg zoals thuis voor de maatschappij betaalbaar en organiseerbaar te houden. Wij zien dat als een taak voor alle maatschappelijke partijen. Als zorgkantoor, technologieleverancier, verzekeraar, gemeente, woningcorporatie, welzijnsinstelling, buurthuis, opleidingsinstituut, zorgorganisaties en alle andere lokale stakeholders één stap in elkaars richting zetten, draagt dit bij aan deze veranderopgave.

Zo zorgen we samen voor een veerkrachtige, langdurige GZ die nu en in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en van goede kwaliteit is. Mogen we op uw inzet rekenen?

Deel deze pagina: