Nota van inlichtingen
In de Nota van inlichtingen vindt u een overzicht van de correcties en aanvullingen op het inkoopbeleid Wlz 2024-2026
De vragen en antwoorden hebben geleid tot enkele aanpassingen in het zorginkoopbeleid en de bijlagen. Een toelichting op deze aanpassingen en op welke paragraaf de aanpassing betrekking heeft leest u hieronder.
In deze Nota van Inlichtingen zijn alleen de hoofdstukken en paragrafen opgenomen waarop aanvullingen of correcties van toepassing zijn.
2 Status en positie van dit document
De zin: Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het document Zo betrekken we onze cliënten. Dit document staat uiterlijk 30 juni op de website.
Wordt vervangen door de zin:
Hoe hier binnen CZ aan gewerkt wordt en wat al bereikt is rondom kwaliteit, toegankelijkheid en doelmatigheid van zorg, leest u in het document Zo betrekken we cliënten bij onze zorginkoop’
3 Doelen en bewegingen zorginkoop 2024–2026
3.3 Speerpunten
Verduurzaming
Deze tekst vervalt:
3. Mobiliteitsplan: Zorgaanbieders met meer dan 100 fte worden gevraagd een mobiliteitsplan op te stellen voor het terugdringen van CO2. Dit heeft betrekking op vervoersbewegingen van medewerkers en mogelijk ook op cliënten en hun netwerk.
5 Uitwerking zorginkoopbeleid 2024-2026
5.1.3 Hardheidsclausule
Aanvulling
Wij adviseren u om voor 1 september 2023 een aanvraag in te dienen voor de hardheidsclausule doch uiterlijk voor 21 september 2023. U ontvangt uiterlijk 21 oktober 2023 een terugkoppeling van het zorgkantoor.
5.2.2.a Maatwerkafspraak (afslagen) op het richttariefpercentage op basis van uit verleden aanwijsbaar handelen op stand van zaken datum inschrijving
We verlagen het NHC/NIC percentage
In het Zorginkoopdocument WLZ GGZ (het Zorginkoopdocument) hebben wij doelstellingen geformuleerd die wij met ons beleid willen bereiken. Een van die doelstellingen is “Zo thuis als mogelijk” (zie 3.2 bewegingen). Met die doelstelling en met de verandering die daarvoor nodig is, beogen we de cliënten in onze regio’s zo goed als mogelijk zelfstandig thuis te laten wonen, waarbij thuis de plek is die voelt als een thuis. Vanuit de herstelgedachte wordt blijvend gezocht naar het optimale punt van zelfstandigheid. In de thuissituatie is de ondersteuning zo goed mogelijk afgestemd op de behoefte van de cliënt, rekening houdend met de individuele situatie (zie pagina 6).
Uit alle gesprekken die wij voorafgaand aan de vaststelling van het Zorginkoopdocument hebben gevoerd, komt naar voren dat zorgaanbieders deze doelstelling onderschrijven. Wij hebben ook moeten vaststellen dat de verhoging van het VPT-tarief om deze verandering teweeg te brengen, niet het beoogde effect heeft gehad. Omdat verandering noodzakelijk is, hebben we besloten het beleid uit te breiden met een korting op de NHC/NIC component voor de zorgprofielen GGZ wonen 1 en 2 (zie 5.2.2.a).
De inzet van de korting heeft geleid tot vragen en bezwaren van zorgaanbieders.
Naar aanleiding daarvan hebben we ons beleid heroverwogen en besloten zorgaanbieders een alternatief voor de korting te bieden.
Wij vullen het Zorginkoopdocument daarom als volgt aan:
Wij geven zorgaanbieders de mogelijkheid een alternatief voor de korting op de NHC/NIC component van de zorgprofielen GGZ wonen 1 en 2 aan te bieden. Het voorstel dient effectief en verifieerbaar te leiden tot verwerkelijking van de doelstelling “Zo thuis als mogelijk” door zorg die nu nog intramuraal wordt geboden, op een andere manier vorm te geven.
De zorgaanbieder die van deze mogelijkheid gebruik wil maken, heeft de gelegenheid om totdat een overeenkomst wordt aangeboden, schriftelijk een voorstel te doen. Dat voorstel wordt onderdeel van de afspraken uit de overeenkomst. Wij brengen geen verandering in het aanbod dat wij hebben gedaan (zie 6.5) zij het met dien verstande dat als een overeenkomst voor een periode van drie jaar wordt gesloten, het contract na verloop van elk jaar kan worden aangepast indien het (aangepaste) voorstel niet het beoogde effect heeft.
De beoordeling van de effectiviteit van het voorstel geschiedt op basis de volgende maatstaf:
Meetbare stijging van het percentage unieke cliënten met zorgprofiel GGZ Wonen 1 en 2 in MPT/VPT ten opzichte van het totaal aantal cliënten met zorgprofiel GGZ Wonen 1 en 2 op peilmaand september jaar t ten opzichte van september jaar t-1, vastgelegd in een resultaatafspraak.
De omvang van de resultaatafspraak dient proportioneel te zijn aan of in relatie tot de omvang van uw Wlz populatie.
De looptijd van het alternatieve plan is niet voorgeschreven, maar heeft een meetbaar resultaat in maximaal 2 jaar.
Indien het voorstel niet het beoogde effect heeft, wordt in de nacalculatie alsnog de korting op de NHC/NIC component toegepast.
Indien het voorstel het beoogde effect heeft, kan de zorgaanbieder ervoor kiezen het voorstel in al dan niet aangepaste vorm te blijven uitvoeren dan wel een ander voorstel te doen. Die keuze wordt contractueel vastgelegd. De toetsing op de uitvoering verandert niet.
Daar waar zorgaanbieders problemen ondervinden om huisvesting voor cliënten te vinden rondom de extramuralisering, verwachten we proactief beleid richting de betrokken gemeenten en/of woningcoöperaties. Indien het noodzakelijk is dat wij actief betrokken moeten worden om de doelstellingen van het alternatieve plan te realiseren, verwachten we een gerichte en heldere hulpvraag in het alternatieve plan.
Zoals beschreven realiseren we ons dat een deel van de cliënten met zorgprofiel GGZ Wonen 1 en 2 gebruik zal blijven maken van verblijfszorg.
Om recht te doen aan deze situatie gebruiken we de komende tijd om, gezamenlijk met u, inzichtelijk te krijgen welke afwegingen er gemaakt worden voor de keuze voor verblijfszorg. Dit inzicht kan vervolgens leiden tot het toewerken naar een gezamenlijk opgestelde norm voor verblijfszorg voor zorgprofielen GGZ wonen 1 en 2.
Mochten er voor uw organisatie onverwachte en onvoorziene gevolgen zijn, dan kan een beroep op de hardheidsclausule worden gedaan dat beoordeeld zal worden met inachtneming van hetgeen daaromtrent bekend is gemaakt.
Zorgaanbieders met historisch lagere kosten
Met geselecteerde zorgaanbieders, waarvan blijkt dat zij een lager kostenniveau hebben, gaan we begin juli 2023 graag in gesprek over de wijze waarop zij de lagere kosten weten te realiseren en of ze bereid zijn hun werkwijze met anderen te delen
Deze zin wordt vervangen door:
Met geselecteerde zorgaanbieders, waarvan blijkt dat zij een lager kostenniveau hebben, gaan we in de maanden augustus en september 2023 graag in gesprek over de wijze waarop zij de lagere kosten weten te realiseren en of ze bereid zijn hun werkwijze met anderen te delen
De betreffende zorgaanbieders horen begin juli of wij met hen het gesprek aangaan. Dit gesprek heeft voor eind september 2023 plaatsgevonden.
vervangen door
De betreffende zorgaanbieders horen eind juli of wij met hen het gesprek aangaan. Dit gesprek heeft voor eind september 2023 plaatsgevonden.
5.2.2.b. Bewegingen realiseren op basis van een Integraal strategisch plan
Prestatieindicatoren
Stijging van het aantal cliënten met een complexe zorgvraag (op peilmaand september jaar t ten opzichte van september jaar t-1), veelal vertaald in een zorgprofiel GGZ W4 en W5 of VG7, ten opzichte van het totaal aantal cliënten in zorg.
Formule: (aantal cliënten ZZP GGZ W4, W5 en VG7)/ (totaal aantal intramurale cliënten) moet stijgen: criterium is stijging van de indicator (zonder specifieke norm) op peilmaand september jaar t ten opzichte van september jaar t-1
Deze zinnen worden vervangen door:
Stijging van het percentage cliënten met een complexe zorgvraag (op peilmaand september jaar t ten opzichte van september jaar t-1), veelal vertaald in een zorgprofiel GGZ W4 en W5 of VG7, ten opzichte van het totaal aantal cliënten in zorg.
Formule: Percentage (aantal cliënten ZZP GGZ W4, W5 en VG7)/ (totaal aantal cliënten) moet stijgen: criterium is stijging van de indicator (zonder specifieke norm) op peilmaand september jaar t ten opzichte van september jaar t-1
5.2.2.d Regionaal stimuleringsbudget
Het toegekende bedrag wordt meegenomen in het tarief 2023
Het toegekende bedrag uit het regionale stimuleringsbudget wordt als een totaalbedrag verwerkt in het tarief 2023 voor de aangewezen kassier(s)[1]. Om dit tijdig te kunnen verwerken dient uiterlijk 1 november 2022 bekend te zijn:
Deze zin wordt vervangen door:
Het toegekende bedrag wordt meegenomen in het tarief 2024
Het toegekende bedrag uit het regionale stimuleringsbudget wordt als een totaalbedrag verwerkt in het tarief 2024 voor de aangewezen kassier(s)[1]. Om dit tijdig te kunnen verwerken dient uiterlijk 1 november 2023 bekend te zijn:
5.6 Maatwerk in de zorgverlening
De volgende zin komt te vervallen:
“In deze paragraaf geven we een toelichting op een aantal specifieke elementen die zijn gerelateerd aan de productieafspraken".
De beoogde tekst voor deze paragraaf is elders in het document opgenomen.
6. Het inkoopproces 2024
6.1 Tijdpad van de inkoopprocedure
Opening inschrijving |
30 juni 2023 |
Via deze website doorklikken naar de digitale inschrijfmodule |
Sluitingstermijn inschrijving via de digitale inschrijfmodule |
28 juli 2023 om 17:00 uur |
Een digitale inschrijving via de inschrijfmodule VECOZO zorginkoopportaal, te vinden via een link op www.cz-zorgkantoor.nl |
Verzending bericht of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel een aanvullende informatievraag |
Uiterlijk 1 september 2023 |
Per mail |
Vervangen door
Opening inschrijving |
7 juli 2023 |
Via deze website doorklikken naar de digitale inschrijfmodule |
Sluitingstermijn inschrijving via de digitale inschrijfmodule |
4 augustus 2023 om 17:00 uur |
Een digitale inschrijving via de inschrijfmodule VECOZO zorginkoopportaal, te vinden via een link op www.cz-zorgkantoor.nl |
Verzending bericht of de zorgaanbieder in aanmerking komt voor een overeenkomst, dan wel een aanvullende informatievraag* |
Uiterlijk 8 september |
Per mail |
6.6 Contractering nieuwe zorgaanbieders
Als de inschrijving van de zorgaanbieder wordt afgewezen n.a.v. de inschrijving uiterlijk 28 juli 2023 17:00 uur, heeft de zorgaanbieder nog een keer de mogelijkheid om opnieuw in te schrijven voor het betreffende jaar. Hiervoor gelden de procedures voor tussentijds contracteren.
28 juli 17.00 uur vervangen door 4 august 2023 17.00 uur
6.7 Welke juridische kaders gelden voor het inkoopproces en de monitoring?
Zorgkantoren beantwoorden de gestelde vragen uiterlijk op 30 juni 2023 in een Nota van Inlichtingen. Veel voorkomende vragen zullen we niet letterlijk opnemen en beantwoorden, maar samenvoegen en van een antwoord voorzien. De gepubliceerde Nota van Inlichtingen prevaleert boven de inkoopdocumenten en maakt onderdeel uit van deze inkoopprocedure.
30 juni 2023 vervangen door 7 juli 2023
7. Inschrijvingsprocedure 2024
7.1 Wanneer kunt u inschrijven?
De deadline voor het indienen van een digitale inschrijving is 28 juli 2023 om 17:00 uur
U schrijft in bij het zorgkantoor verantwoordelijk voor de regio waar uw cliënten wonen, als u met ingang van 1 januari 2024 in aanmerking wilt komen voor een overeenkomst.
Tussentijds inschrijven kan van 1 december 2023 tot 1 maart 2024 17:00 uur
Zorgaanbieders die verwachten pas in de loop van 2024 te starten, wijzen we op de mogelijkheid om tussentijds te contracteren. Zorgkantoren streven naar een beoordelingstermijn van ongeveer twee maanden, na de hierboven genoemde datum van 1 maart 2024. Voor het tussentijds inschrijven volgt u de procedure die behoort bij het type zorgaanbieder waar u onder valt (zie paragraaf 6.5).
Zorgaanbieders die naar aanleiding van een inschrijving gedaan uiterlijk 28 juli 2023 17:00 uur zijn afgewezen, hebben nog één keer de mogelijkheid om via tussentijds contracteren opnieuw in te schrijven voor een overeenkomst voor 2024.
In beide alinea’s de datum van 28 juli 2023 17:00 uur vervangen door 4 augustus 17:00 uur
7.3 Procedure inschrijving
Opening van de ontvangen inschrijvingen is niet openbaar en geschiedt op 28 juli 2023. CZ zorgkantoor hanteert voor de zorginkoop 2024 géén offertetraject. Inschrijving geschiedt op basis van de Bestuursverklaring en Inschrijvingsverklaring en bevat daarom geen offertes waarbij er concurrentievoordeel te behalen valt. In het webportaal dat CZ zorgkantoor voor de inschrijving openstelt zijn de documenten van de Bestuursverklaring en de Inschrijvingsverklaring opgenomen.
28 juli 2023 vervangen door 4 augustus 2023
Zorgaanbieders die op 15 oktober 2022 niet beschikken over een daartoe strekkend en werkend VECOZO-certificaat, ontvangen geen overeenkomst voor 2023
Deze zin wordt vervangen door:
Zorgaanbieders die op 15 oktober 2023 niet beschikken over een daartoe strekkend en werkend VECOZO-certificaat, ontvangen geen overeenkomst voor 2024
Door inschrijving gaat de zorgaanbieder akkoord met de inhoud van het zorginkoopdocument 2024 Wlz sector V&V en alle daarbij behorende documenten.
Deze zin wordt vervangen door:
Door inschrijving gaat de zorgaanbieder akkoord met de inhoud van het zorginkoopdocument 2024 Wlz sector GGZ en alle daarbij behorende documenten.
Bijlagen (landelijk)
Bijlage 1 Overeenkomst Wlz 2024 – 2026
In bijlage 1 zijn drie wijzigingen verwerkt:
In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 1 lid 6 is ter verduidelijking de zin: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’ gewijzigd in: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en – wanneer dat aan de orde is – op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’
In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 10 lid 1 is ter verduidelijking de zin: ‘Verleende zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor’ gewijzigd in: ‘Te verlenen zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor.’
In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 6 is ter verduidelijking de titel van het hoofdstuk gewijzigd van: ‘Hoofdstuk 6: Fraude, niet nakoming en geschillen’ naar: ‘Hoofdstuk 6: Fraude en niet nakoming’.
Bijlage 2 Overeenkomst Wlz 2024
In bijlage 2 zijn, overeenkomstig met bijlage 1, drie wijzigingen verwerkt:
In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 1 lid 6 is ter verduidelijking de zin: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’ gewijzigd in: ‘De zorgaanbieder wijst de klant op de mogelijkheden van (onafhankelijke) cliëntondersteuning en – wanneer dat aan de orde is – op het recht op rechtsbescherming door een cliëntvertrouwenspersoon.’
In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 1: Levering van zorg, artikel 10 lid 1 is ter verduidelijking de zin: ‘Verleende zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor’ gewijzigd in: ‘Te verlenen zorg in onderaanneming moet vooraf gemeld worden bij het zorgkantoor.’
In Deel III: algemeen deel, hoofdstuk 6 is ter verduidelijking de titel van het hoofdstuk gewijzigd van: ‘Hoofdstuk 6: Fraude, niet nakoming en geschillen’ naar: ‘Hoofdstuk 6: Fraude en niet nakoming’.
Bijlage 4 Aanvullende inkoopvoorwaarden
Paragraaf 2.8 Laag Volume Hoog Complex is nieuw toegevoegd op pagina 11 en 12.
Bijlage 7 Onderbouwing richttariefpercentages Wlz
In bijlage 7 zijn vijf wijzigingen verwerkt:
Ter verduidelijking is in het document de term ‘kostenratio’ structureel vervangen voor de term ‘kostenpercentage’.
In hoofdstuk 2: ‘De onderbouwing van het richttariefpercentage’ is ter illustratie een rekenvoorbeeld op basis van fictieve zorgaanbieders opgenomen.
In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ is ter verduidelijking de term ‘theoretisch resultaat’ structureel aangepast naar ‘theoretisch Wlz resultaat’.
In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ is bij de grafieken verduidelijkt dat deze weergaven inclusief outliers zijn.
In hoofdstuk 4: ‘Resultaten per sector’ zijn de marktaandelen Wlz omzet van de aanbieders vallend onder de 75%-groep, 25%-groep en outliers toegevoegd.