6 Hoe ziet het inkoopproces er uit?

Vragen en antwoorden over het contracteerproces vindt u in het document ZN Nota van Inlichtingen vraag en antwoord (new window).

Paragraaf

Vraag

Antwoord

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Zorgkantoren hanteren een tijdpad voor het inkoopproces 2024. De termijn van 15 dagen om vragen te stellen en/of bezwaar te maken over het inkoopbeleid ten behoeve van onder andere de Nota van Inlichtingen is zeer kort. Op basis waarvan is besloten deze termijn te verkorten?

De termijn voor het stellen van vragen voor de Nota van Inlichtingen als de termijn voor het maken van bezwaar zijn niet gewijzigd t.o.v. vorige jaren. Wij verwijzen u hiervoor tevens naar de regeling omtrent bezwaren zoals opgenomen in paragraaf 7.4.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Zorgkantoren hanteren verschillende vervaltermijnen voor het indienen van bezwaar bij het zorgkantoor en het aanhangig maken van een kort geding. Dit maakt het onnodig complex voor zorgaanbieders die zorg leveren in zorgkantoorregio’s van verschillende Wlz-uitvoerders. Wij verzoeken u deze vervaltermijnen voor alle zorgkantoren te uniformeren zodat zorgaanbieders duidelijkheid hebben en het proces niet onnodig ingewikkeld wordt gemaakt. Bent u daartoe bereid? Zo nee, waarom niet?

Evenals voorgaande jaren volgen zorgkantoren hier hun eigen procedures.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Wij hebben serieuze bezwaren tegen het inkoopbeleid, en sluiten niet uit dat wij naar aanleiding van de Nota van Inlichtingen moeten besluiten een kort geding procedure aanhangig te maken. Er zal geen vonnis zijn voordat de inschrijvingen worden ingediend. Wij zullen dan een inschrijving onder protest indienen. Is dat ook hoe u het voor zich ziet? Zo nee, hoe wilt u dat wij met een dergelijke situatie omgaan?

De procedure bezwaar en kort geding is beschreven in het Zorginkoopdocument. Voor beide rechtsmiddelen geldt dat de termijn van 20 dagen een vervaltermijn is, waardoor na het verstrijken van die termijn niet meer tegen een document of beslissing kan worden opgekomen. Na de publicatie van de Nota van Inlichtingen is er een termijn van 20 dagen voor bezwaar en kort geding tegen de Nota van Inlichtingen, maar niet meer tegen eerder gepubliceerde documenten.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Wij hebben vernomen dat VWS de NZA een aanwijzing wil geven om de WLZ tarieven (het zogenaamde 100% NZA tarief) te verlagen. Omdat bij het stellen van vragen voor deze NVI deze maatregel nog niet bekend is, danwel in de inkoopdocumenten is opgenomen, behouden we ons het recht voor hier op een later moment, ook buiten de door u genoemde termijnen van bezwaar, bezwaar tegen te maken.

U beschrijft hier een wijziging die in de invloedsfeer ligt van de NZa. U kunt alleen bezwaar maken tegen beleid van het zorgkantoor met de geldende bezwaartermijnen zoals opgenomen in paragraaf 7.4.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Begrijpen wij goed dat het strategisch plan meegestuurd moet worden bij de digitale inschrijving en dus voor 28 juli ingediend moet worden?

Ja, dat klopt. U kunt dit meesturen bij de inschrijving. Wij verlengen de termijn voor de indiening van het integraal strategisch plan met 2 weken. U dient uiterlijk 15 augustus 2023 het integraal strategisch plan aan te leveren via inschrijvingen.wlz@cz.nl. Ingediende integraal strategische plannen na 15 augustus worden niet in behandeling genomen.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Het tijdspad om te komen tot een meerjaren strategisch plan achten wij niet haalbaar gezien de termijn tussen de NvI en de inschrijftermijn, zeker daar hier ook nog rekening gehouden dient te worden met de vakantieperiode. We verzoeken tot verlenging van de termijn.

Wij verlengen de termijn voor de indiening van het integraal strategisch plan met 2 weken. U dient uiterlijk 15 augustus 2023 het integraal strategisch plan aan te leveren via inschrijvingen.wlz@cz.nl. Ingediende integraal strategische plannen na 15 augustus worden niet in behandeling genomen.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Het tijdspad om te komen tot een meerjaren strategisch plan achten wij niet haalbaar gezien de termijn tussen de NvI en de inschrijftermijn. Aanbieder verzoekt bij de inschrijving middels een korte beschrijving (ca 1 A4) aan te mogen geven dat aanbieder gebruik wil maken van de mogelijkheid op in aanmerking te komen voor de opslag bewegingen. Na afstemming met de zorginkoper over de richting kan dan de nadere uitwerking gekomen worden om tot een voor beide partijen passend plan te komen.

Het integraal strategisch plan dient de punten te omvatten waarop de beoordeling van het integraal strategisch plan plaatsvindt (zie paragraaf 4.1 en 4.2) en bevat een uitwerking van de prestatieindicatoren (zie paragraaf 5.2.2.b.). Wij verlengen de termijn voor de indiening van het integraal strategisch plan met 2 weken. U dient uiterlijk 15 augustus 2023 het integraal strategisch plan aan te leveren via inschrijvingen.wlz@cz.nl. Ingediende integraal strategische plannen na 15 augustus worden niet in behandeling genomen.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Klopt het dat de termijn voor het indienen van bezwaar en aanhangig maken van een kort geding (20 juni) valt voor de datum van de Nota van Inlichtingen? Oftewel, dat we al aan moeten geven dat we evt. een rechtzaak willen voeren, zonder dat we het antwoord op onze vragen hebben, of een reactie op een mogelijk bezwaar?

"De rechtsmiddelclausule uit paragraaf 7.4 en de daarvan deel uitmakende vervaltermijn is gebaseerd op het rechtszekerheidsbeginsel. Bij de inkoopprocedure zijn de belangen van zorgaanbieders betrokken die aan de procedure deelnemen of overwegen dat te doen. Het is in aller belang dat degene die bezwaren heeft tegen een document dat bekend gemaakt is in het kader van de inkoopprocedure, tegen dat document kan opkomen als hij meent in zijn belangen te zijn getroffen. Om die reden bestaat de mogelijkheid tegen ieder document op te komen door binnen 20 dagen na bekendmaking ervan een schriftelijk bezwaar in te dienen. Het gevolg daarvan is dat de vervaltermijn geen effect heeft. Een schriftelijk bezwaar moet gemotiveerd zijn en kan worden ingediend op de door CZ zorgkantoor aangegeven wijze. Een bezwaar schorst de inkoopprocedure niet en verandert de inkoopprocedure ook niet op de door de bezwaarmaker gewenste wijze. Als een partij meent een spoedeisend belang te hebben bij een ingreep in de inkoopprocedure, dan zal die partij een kort geding moeten aanspannen. Ook dat moet binnen 20 dagen na bekendmaking van een document. De vraag is vervolgens hoe om te gaan met besluiten die een toelichting bevatten op een eerder bekend gemaakt document of die een eerder besluit wijzigen. Dit speelt in ieder geval bij de inkoopdocumenten en de daarop volgende nota van inlichtingen en/of een nota van wijziging. Indien een partij zich niet kan verenigen met het zorginkoopdocument, dient daartegen binnen 20 dagen na bekendmaking schriftelijk bezwaar te worden gemaakt. Wie dat nalaat, verliest de mogelijkheid zijn grieven tegen het inkoopdocument aan de orde te stellen. Of er op dat moment reden is een kort geding aan te spannen, dient de betrokken partij te beoordelen aan de hand van de eis van spoedeisend belang. Als met de nota van inlichtingen niet tegemoetgekomen wordt aan de bezwaren, zal ook tegen de nota van inlichtingen bezwaar moeten worden gemaakt. Omdat met het bezwaar tegen het zorginkoopdocument de vervaltermijn niet in werking is getreden, kunnen in dat bezwaar ook de grieven tegen het zorginkoopdocument aan de orde worden gesteld. Als de betrokken partij een spoedeisend belang heeft, kan hij in kort geding opkomen tegen de nota van inlichtingen en ook in die procedure zijn grieven tegen het zorginkoopdocument betrekken en daarmee het zorginkoopdocument. "

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

U geeft in uw inkoopdocument dat een aantal protocollen en verklaringen nog defintief worden na de NVI. Dat begrijpen we. Wanneer we bezwaar willen maken tegen het inkoopdocument en de andere op 1 juni gepubliceerde documenten zijn we echter gebonden aan de termijn van 20 juni. U geeft aan dat bij ieder nieuw gepubliceerd document we opnieuw een termijn van 20 dagen hebben voor het indienen van een bezwaar of het starten van een Kort Geding. Kunt u bevestigen dat we, ook wanneer we in de NVI geen vraag hebben gesteld over een voorlopig document en/of maatregelen die op dat moment nog niet bekend waren, we bezwaar kunnen maken, ook na de termijn van 20 juli (bezwaartermijn NVI)?

Voor het antwoord op deze vraag, verwijzen we u naar paragraaf 7.4.

6.1 Het tijdpad van de inkoopprocedure

Wij hebben een groot aantal vragen bij het zorginkoopbeleid. Verwacht kan worden dat naar aanleiding van uw antwoorden dan wel de publicatie van de NZa tarieven weer nieuwe vragen ontstaan. Wij verzoeken u te voorzien in een tweede inlichtingenronde. Bent u daartoe bereid?

We zullen geen tweede vragenronde/inlichtingenronde organiseren.

6.2 CZ Zorgkantoor hanteert de volgende uitgangspunten voor de zorginkoop

Wordt de 2/3e deel onderaannemerschap bepaald op EURO of op uren?

Het aandeel onderaannemerschap wordt bepaald op uren.

6.7 Welke juridische kaders gelden voor het inkoopproces en de monitoring?

Zijn er minimale termijnen voor het wijzigen van bijv. de tijdplanning?

Indien deze situatie zich voordoet, zullen de termijnen redelijk zijn en afgestemd op de omstandigheden.

6.7 Welke juridische kaders gelden voor het inkoopproces en de monitoring?

Het zorgkantoor behoudt zich het recht voor om een correctie of wijziging of aanpassing toe te passen. Zorgaanbieder ontvangt graag bevestiging dat indien dit het geval is dit leidt tot een nieuwe planning, passende beoordelings- en reactietermijn, zorgaanbieder de gelegenheid krijgt vragen te stellen, bezwaar in te stellen en kort geding aanhangig te maken.

We verwijzen u hiervoor naar de alinea bezwaren in paragraaf 7.4

Deel deze pagina: