3 Doelen en bewegingen zorginkoop 2024–2026

Paragraaf

Vraag

Antwoord

3.1 Hoofddoel inkoopbeleid CZ zorgkantoor 2024-2026

Wat bedoelt CZ precies en concreet met ''sturen op elk risico en elk lijden dat gemeden moet worden past niet meer in deze tijd''? Hoe verhoudt dat zich tot de verantwoordelijkheden richting de client die voortvloeien uit wet en regelgeving omtrent bijv. kwaliteit?

Deze passage moet gelezen worden in de context van de invulling van de begrippen vrijheid, veiligheid en kwaliteit. We beogen hiermee niet om aanpalende wetgeving te negeren.

3.1 Hoofddoel inkoopbeleid CZ zorgkantoor 2024-2026

"Door het inzetten van de juiste bewegingen kan de zorgaanbieder…"Hoe vertaalt dat zich tot het beleid uitsluitend integrale bekostiging? Dit betekent immers hogere kosten

Voor geen enkele aanbieder geldt uitsluitend integrale bekostiging. Integrale bekostiging is van toepassing waar de aanbieder zowel de woonzorg als behandeling levert. Daarnaast heeft het zorgkantoor ook doelstellingen op het gebied van onder andere doelmatige en passende inzet van zorg.

3.1 Hoofddoel inkoopbeleid CZ zorgkantoor 2024-2026

geldt het doel van dalende ratio voor kosten per cliënt alleen binnen het kader WLZ?

Ja, het zorginkoopdocument Wlz sector GGZ 2024-2026 is specifiek voor de Wlz geschreven.

3.1 Hoofddoel inkoopbeleid CZ zorgkantoor 2024-2026

Hoe onderbouwt het zorgkantoor de stelling dat door een uitbreiding van het aantal plaatsen extramurale zorg het beschikbare personeel ingezet kan worden om meer mensen te helpen als het gaat om 1. clienten die vanuit de behoefte aan 24-uurs zorg en toezicht in de nabijheid op dit moment intramuraal verblijven extramuraal zorg gaan ontvangen, 2. een toename van extramurale plekken an sich (met mogelijk verzwarend effect op de zorgbehoefte van de intramuraal verblijvende clienten)?

Wij gaan er vanuit dat bij extramuralisering opnieuw naar passende zorg wordt gezocht en daarmee een doelmatigheidslag gemaakt wordt bij de inzet van medewerkers. Wanneer het aantal extramurale clienten toeneemt kan de vrijgekomen hoeveelheid van zorg door extramuralisering daarvoor worden ingezet.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Wat is de visie van het zorgkantoor op VPT voor de doelgroep WLZ-GGZ en eventuele subdoelgroepen daarbinnen?

In het zorginkoopdocument 2024-2026 vindt u o.a. in paragraaf 3.2 en 5.5 terug hoe we naar VPT kijken.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Welke verantwoordelijkheid neemt het zorgkantoor voor het organiseren van zorg voor moeilijk plaatsbare clienten? Zorgaanbieder steekt veel energie in het vinden van een passende plaats voor clienten die vanuit een behandelsetting behoefte hebben aan een setting voor langdurig verblijf, maar loopt hierbij continue tegen grenzen bij andere aanbieders aan. Resultaat is dat de client langdurig op een niet best passende plek verblijft. Het is volgens aanbieder niet terecht de volledige verantwoordelijkheid voor het organiseren van zorg bij de aanbieder te leggen. Aanbieder heeft immers geen directe invloed op andere aanbieders aangaande het aanbod of de wachtlijstsystematiek.

We organiseren overlegtafels waar cliënten die een passende plaats zoeken besproken worden. Vanuit de methodiek taskforce GZ worden nu ook taskforces GGZ opgezet of worden GGZ clienten met snijvlakproblematiek GZ besproken in de taskforce GZ.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

"Beweging zo thuis mogelijk"Intramuraal aanbod omzetten naar VPT. Dit is een zaak wat veel tijd en inzet kost. Is Cz zich ook bewust van de impact, met name financieel, voor de clienten?

Wij hebben de conseqenties voor cliënten, waaronder financieel, in beeld bij de verschillende leveringsvormen.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Bij de beweging zo specifiek als noodzakelijk wordt een aantal keer ''U'' gezegd. Wie wordt hiermee bedoeld? Gaat het om alle aanbieders of om een deel daarvan? Wat gaat het zorgkantoor doen als kleine en/of nieuwe partijen geen zorgaanbod voor de meest complexe zorg creeren?

U dient dit te lezen in de context van een oproep aan de sector om de zorg toekomstbesteding te maken vanuit onze hoofddoelstelling. Niet alle zorgaanbieders kunnen aanbod creëren voor de meest complexe zorg. In de regiobijeenkomsten wordt het zorgaanbod in de regio besproken.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Het CZ spreekt van bewegingen zo specifiek als noodzakelijk. Is hier alleen sprake van als het om een gezamenlijk initiatief gaat of mag het ook alleen door de eigen zorgorganisatie worden gerealiseerd? 

Dit mag zowel door de eigen organisatie als een gezamenlijk initiatief worden gerealiseerd.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Concluderen wij het goed dat deze paragraaf met name gericht is op cliënten die in een niet-klinische setting behandeld worden?

Nee, de bewegingen zijn niet afgebakend voor een deel van de cliënten binnen de Wlz. Wel is het mogelijk dat de ene beweging passender is bij een doelgroep dan de andere beweging.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Het zorgkantoor wil dat intramuraal aanbod wordt omgevormd naar aanbod op basis van VPT. Dit onder de noemen van Zo thuis als mogelijk. Wat is de inhoudelijke (dus niet financiele) motivatie/visie van het zorgkantoor om VPT als ''meer thuis'' te beschouwen dan intramuraal aanbod op het moment dat het op dezelfde plek aangeboden wordt?

U dient dit te lezen in de context van het totale intramurale zorgaanbod, waarbij wij niet stellen dat een aanpassing van de leveringsvorm van opname naar VPT, in een situatie waarin de feitelijke woonplek niet wijzigt, een verandering van het gevoel van "meer thuis" te weeg brengt.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Hoe beloont of stimuleert het zorgkantoor aanbieders met reeds veelvuldig aanbod in de complexe zorgvragen zoals bedoeld onder de beweging zo specifiek als noodzakelijk? Zeker rondom snijvlakproblematiek is aanbieder van mening dat de huidige WLZ en tariefsystematiek onvoldoende passend is. Zorgaanbieder is van mening dat voor dit type zorg een hogere vergoeding noodzakelijk is om passende zorg te kunnen bieden. Zorgaanbieder verzoekt het zorgkantoor hier mogelijkheden voor te creeren.

Bestaand aanbod voor complexe zorg bekostigen we via de reguliere productieafspraken. Daarnaast staat het zorgkantoor altijd open voor een gesprek om uw visie op de niet passende tarieven te bespreken. Daarbij gaan we er wel uit van dat de NZa op een juiste wijze de tarieven vaststelt en hierbij de complexiteit van zorg meeneemt in het bepalen van een passend tarief per prestatie.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Het is positief dat het zorgkantoor in zet op passende zorg voor kwetsbare groepen. We missen echter wel de vertaling in aangepaste tarieven via opslagen (zonder voorwaarden), zoals bij sommige andere zorgkantoren. De kosten voor complexe zorg zijn hoger dan die van reguliere zorg. Nu zijn opslagen alleen voor het vorm geven van bewegingen (maximaal 0,2%). Vindt u ook dat complexe zorg hogere kosten met zich meeneemt? Zo ja, waarom is hier niet rekening mee gehouden in het inkoopbeleid? 

We gaan er vanuit dat de NZa op een juiste wijze de tarieven vaststelt en hierbij de complexiteit van zorg meeneemt in het bepalen van een passend tarief per prestatie.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

In uw inkoopdocument noemt u op pagina 6 en 7 de gewenste bewegingen zo thuis als mogelijk, zo zelf als mogelijk, zo digitaal als mogelijk en zo specifiek als noodzakelijk. Wij omarmen deze bewegingen. Wij vinden het echter in contrast staan met uw voornemen op pagina 9 om bij wonen met behandeling uit te gaan van een integrale bekostiging. Integrale bekostiging verhoudt zich slecht tot de eigen keuze en regie in het behoud of de keuze van eigen (para)medische zorgprofessionals voor cliënten en hun omgeving die in staat zijn hierin gezonde keuzes te maken en vaak al jaren een relatie met deze zorgverleners hebben. Daarnaast waken we gezamenlijk de afgelopen jaren in het terugdringen van regeldruk en administratieve verplichtingen die het aangaan van overeenkomsten met de (para) medische zorgprofessionals van deze cliënten met zich mee zou brengen. Op basis van bovenstaande argumenten vinden we het overgaan naar integrale bekostiging inhoudelijk en bedrijfsmatig niet passend. We verzoeken u dan ook met klem de integrale bekostiging bij wonen met behandeling niet door te voeren en uit het inkoopdocument te halen. Bent u daartoe bereid?

Wij komen niet aan uw verzoek tegemoet. We volgen het beleid van de NZa m.b.t. integrale bekostiging. Wanneer Wlz behandeling een onderdeel uitmaakt van de ondersteuning aan cliënten spreken we integrale bekostiging af, indien u zowel de woonzorg als de behandeling zelf levert. We erkennen dat bij deze wijziging (lichte) administratieve last ontstaat. Wij zien dit als tijdelijk. Daarnaast zijn wij van mening dat dit punt niet opweegt tegen de opbrengsten van integrale bekostiging.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Komt er vanuit het Zorgkantoor vragen voor periodieke aanlevering van bewijs/evaluatie of cijfers voor de bewegingen?

We verwijzen u hiervoor naar paragraaf 5.2.2.b. waarin o.a. de verantwoording is uitgewerkt.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Omvormen van intramuraal aanbod is niet in korte termijn gerealiseerd. Welke termijn wordt hiervoor gehanteerd?

Hiervoor wordt geen specifieke termijn gehanteerd.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Passende huisvesting geldt ook voor de ontwikkeling van scheiden van wonen en zorg en meer inzetten op VPT en MPT. Gemeenten maken met woningcorporaties prestatieafspraken voor bijzondere doelgroepen. In hoeverre gaat het zorgkantoor een rol vervullen in het maken met prestatieafspraken met woningcorporaties? Gaat het zorgkantoor hierin samen met gemeenten optrekken?

Het zorgkantoor voert gesprekken met gemeenten (en daar waar mogelijk met woningbouwcorporaties). Hierbij is aandacht voor passende woningbouw voor kwetsbare doelgroepen. 

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

wat wordt verstaan onder 'langdurig' in de zin "langdurig op een niet-passende plaats verblijft".

Dit begrip is afhankelijk van de cliëntsituatie.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

welke termijnen staan er voor het omvormen van bestaand intramuraal aanbod naar aanbod op basis van VPT?

Hierover kunt u een resultaatafspraak maken met uw zorginkoper.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

Wij hebben als organisatie al intensieve woonvormen op het snijvlak van geestelijke gezondheidszorg en gehandicaptenzorg, waarbij overwegend ook sprake is van verslaving en somatische zorg. Erkent het CZ onze Domus+ voorzieningen als woonzorglocaties voor deze complexe doelgroep of is hier alleen sprake van wanneer er een beveiligingsniveau wordt gehanteerd? 

Complexere zorg is breder dan alleen een beveiligingsniveau, zoals uitgelegd bij de beweging. Daarnaast stelt u een instellingsspecifieke vraag. Hierover kunt u contact opnemen met uw zorginkoper.

3.2 Bewegingen die nodig zijn om de zorg anders te organiseren

"Beweging zo specifiek mogelijk"Aanbod voor de complexe doelgroep: Welke mogelijkheden danwel ondersteuning biedt CZ aan om dit te realiseren? Dit gaat om een hoge investering, en ook risico voor aanbieders.

U kunt hierover in gesprek gaan met uw zorginkoper.

3.3 Speerpunten

Wat bedoelt het zorgkantoor met stabiliteit in zorg voor clienten en personeel in relatie met alle ontwikkelingen die het zorgkantoor voorstaat omtrent o.a. VPT en arbeidsbesparende technologie?

Dit dient gelezen te worden in de context van helderheid en voorspelbaarheid rondom de zorg en het streven naar een stabiele groep medewerkers. Deze context conflicteert vanuit ons perspectief niet met de beschreven ontwikkelingen.

3.3 Speerpunten

Uitgangspunt is integrale bekostiging, tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons". Is dit een algemene afspraak of wordt dit per cliënt afzonderlijk vastgelegd?

"Tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons"gaat uit van een op de aanbieders' situatie gebaseerde inhoudelijke onderbouwing waarbij de (individuele) cliëntsituatie leidend is.

3.3 Speerpunten

De voorgestelde korting op de NHC/NIC-tarieven bij Wonen 1 en Wonen 2 leidt tot minder inkomsten om (reeds geplande) investeringen in het onderhoud en verduurzaming van de betreffende locaties uit te voeren. Hoe verhoudt de korting NHC/NIC zich tot de gewenste verduurzaming van het vastgoed?

"De bepaling van de hoogte van de NZa- maximumtatieven v.w.b. het onderdeel NHC/NIC component zijn niet de verantwoordelijkheid van het zorgkantoor. Het is aan de zorgaanbieder om te komen tot een dekkende exploitatie. Heeft de gehanteerde tariefsystematiek een voor uw organisatie onvoorzien en onredelijk benadelend gevolg, dan is er in uitzonderlijke gevallen de mogelijkheid voor individuele aanbieders om een beroep te doen op de hardheidsclausule. "

3.3 Speerpunten

Per 1-1-2024 is het uitgangspunt "integrale bekostiging", tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons. Hoe sluit dit aan bij de wens om minder kosten te maken in de WLZ?

Het zorgkantoor heeft doelstellingen op het gebied van onder andere doelmatige en passende inzet van zorg. Daarnaast zullen de macrokosten voor cliënten met een Wlz indicatie dalen door deze keuze.

3.3 Speerpunten

Per 1-1-2024 is het uitgangspunt "integrale bekostiging", tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons. Is zorgkantoor zich bewust welke implicaties dit heeft qua administratieve belasting, niet alleen voor de contractant van het zorgkantoor maar ook voor bijv. de huisarts en andere eerstelijnsaanbieders? Zo ja, hoe verhoudt zich dit tot het streven tot minder administratieve lasten in de zorg?

We volgen het beleid van de NZa m.b.t. integrale bekostiging. Wanneer Wlz behandeling een onderdeel uitmaakt van de ondersteuning aan cliënten spreken we integrale bekostiging af, indien u zowel de woonzorg als de behandeling zelf levert. We erkennen dat bij deze wijziging (lichte) administratieve last ontstaat. Wij zien dit als tijdelijk. Daarnaast zijn wij van mening dat dit punt niet opweegt tegen de opbrengsten van integrale bekostiging.

3.3 Speerpunten

Per 1-1-2024 is het uitgangspunt "integrale bekostiging", tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons. Wat is de tijdlijn om hier schriftelijk afspraken over te maken?

Voor het uitgangspunt van integrale bekostiging is geen specifieke tijdlijn, anders dan dat we uitvoering geven aan bestaand beleid per 1-1-2024. Daarnaast zijn we al geruime tijd over dit onderwerp met zorgaanbieders in gesprek.

3.3 Speerpunten

Per 1-1-2024 is het uitgangspunt "integrale bekostiging", tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons. Wat zijn de voorwaarden om hier schriftelijk een andere afspraak over te maken?

Om schriftelijk tot een andere afspraak te komen gaan we uit van een op de aanbieders' situatie gebaseerde inhoudelijke onderbouwing waarbij de (individuele) cliëntsituatie leidend is.

3.3 Speerpunten

Zorgaanbieder wil gebruik maken van de mogelijkheid ''tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons'' aangaande integrale bekostiging. Gezien de impact en het verloop van het proces tot op heden verwacht aanbieder dat het niet realistisch is de gesprekken hierover voor inschrijving af te ronden. Derhalve heeft zorgaanbieder bij inschrijving geen weet of tot een voor zorgaanbieder passende afspraak gekomen ZAL worden en daarmee geen volledig beeld van waarop ingeschreven wordt. Aanbieder verzoekt dan ook tot herformulering waaruit blijkt dat partijen de intentie hebben tot het maken van afspraken over integrale bekostiging, maar dat tot die afspraken er zijn de huidige praktijk voortgezet wordt.

Wij komen niet aan uw verzoek tot herformulering tegemoet. We continueren graag de gesprekken. Om schriftelijk tot een andere afspraak te komen gaan we uit van een op de aanbieders' situatie gebaseerde inhoudelijke onderbouwing waarbij de (individuele) cliëntsituatie leidend is.

3.3 Speerpunten

Behandelingen en wonen: Hoe ziet het Zorgkantoor de omvorming van CIZ Beschermd wonen (/ZZP-W 1 en 2) naar VPT in de praktijk?

Wij zijn van mening dat de geboden zorg bij GGZ wonen 1 en 2 geschikt is voor de leveringsvorm VPT. U kunt hierover in gesprek met uw zorginkoper.

3.3 Speerpunten

Bevestigd het Zorgkantoor dat betreffende clienten/verzekerden (o.a. ZZP-W geindiceerden) geinformeerd zijn over het innemen van dit standpunt integrale bekostiging en zijn de gevolgen voor hen uitgelegd ?

De zorgaanbieder is het eerste aanspreekpunt voor de cliënt en zijn netwerk. De zorgaanbieder is en blijft verantwoordelijk voor de coördinatie van de te leveren zorg en de communicatie daarover met de cliënt, zowel voor wachtlijstklanten als cliënten in zorg.

3.3 Speerpunten

Bij de genoemde punten bij verduurzaming wordt aangegeven dat de aanbieder gevraagd wordt bepaalde zaken te ondernemen. Kent dit een verplichtend karakter?

Op dit moment zijn er nog geen daadwerkelijke verplichtingen, maar door de ondertekening van de green deal 3.0 door de branchevereniging wel morele verplichtingen.

3.3 Speerpunten

dient een CO2 routekaart over alle gebouwen van een instelling te gaan?

Hiervoor verwijzen we u naar het Expertisecentrum Verduurzaming Zorg

3.3 Speerpunten

1. Energie: Zorgaanbieders met vastgoed en meer dan 250 fte worden gevraagd een CO2-routekaart op te stellen. Wij bespreken met u welke acties u gaat ondernemen en we spreken over uw strategisch vastgoedplan. 3. Mobiliteitsplan... etc> Vraag: bij punt 1 en ook 3: hoe wordt de omvang FTE bepaald? Betreft dit het aantal FTE actief in de betreffende zorgkantoorregio?

We verwijzen u hiervoor naar het expertisecentrum verduurzaming zorg.

3.3 Speerpunten

aangegeven wordt dat ook indien de woonzorg en de behandeling niet door 1 aanbieder wordt geleverd, integraliteit nog altijd van toepassing is. Geldt dit ook t.a.v. bekostiging? Hoe dient een aanbieder van wonen externe behandeling op doelmatigheid te beoordelen?

Integraliteit betreft hier integrale zorg, de basis van het gedachtegoed van Wlz waarbij alle geboden zorg in samenhang met elkaar afgestemd en geboden wordt. In de praktijk blijkt dat zorg voor de GGZ doelgroep in de Wlz vaak nog niet integraal wordt ingeregeld. Hierbij heeft de regievoerder een belangrijke rol. De bekostiging blijft modulair indien de woonzorg en de behandeling niet door 1 zorgaanbieder geleverd wordt. Wij zien in deze situaties een taak voor de dossierhouder om verantwoordelijkheid te nemen het gesprek aan te gaan met de behandela(a)r(en) over doelmatigheid en de inzet van behandelzorg, zowel op inhoud als noodzakelijkheid. Hierover gaan wij met de betreffende aanbieders in gesprek.

3.3 Speerpunten

Als in de situatie dat woonzorg en WLZ behandeling niet door dezelfde zorgaanbieder geleverd worden, maar "integrale bekostiging" wel het uitgangspunt is, is het dan de bedoeling dat de GGz-behandeling in onderaannemerschap wordt verricht?

Wanneer woonzorg en behandeling niet door dezelfde zorgaanbieder geleverd worden is modulaire bekostiging het uitgangspunt. Ook bij modulaire bekostiging gaan we uit van integrale zorg, de basis van het gedachtegoed van Wlz waarbij alle geboden zorg in samenhang met elkaar afgestemd en geboden wordt. In de praktijk blijkt dat zorg voor de GGZ doelgroep in de Wlz vaak nog niet integraal wordt ingeregeld. Hierbij heeft de regievoerder een belangrijke rol. Wij zien in deze situaties een taak voor de dossierhouder om verantwoordelijkheid te nemen het gesprek aan te gaan met de behandela(a)r(en) over doelmatigheid en de inzet van behandelzorg, zowel op inhoud als noodzakelijkheid. Hierover gaan wij met de betreffende aanbieders in gesprek.

3.3 Speerpunten

Behandeling en wonen:wanneer wlz behandeling onderdeel uitkmaakt… "Aanbieder ziet dat niet coform Nza beleidsregels is: Voor ggz wonen is het mogelijk een zzp integraal of modulair af te spreken.

Het uitgangspunt is integrale bekostiging wanneer wonen en behandeling door dezelfde zorgaanbieder geboden wordt. Dit past binnen het beleid van de NZa.

3.3 Speerpunten

Behandelingen en wonen: Hoe ziet het Zorgkantoor de keuze vrijheid van de client voor eigen huisarts, fysio en andere zorgverleners in het licht van hun standpunt integrale bekostiging?

Keuzevrijheid is belangrijk. Vanuit de opdracht om de zorg houdbaar te maken is efficiëntie en doelmatige inzet van zorg een belangrijk middel. Daarnaast stelt de NZa in de monitor zorggebruik GGZ-wonen in de Wlz dat: “Keuzevrijheid kan bijna altijd aangevoerd worden om de keuze voor modulaire bekostiging te motiveren, ook als daar andere sterke motieven aan ten grondslag liggen, en ook wanneer modulaire bekostiging niet persé voorwaardelijk is voor deze keuzevrijheid”. Wij gaan graag met u in gesprek wanneer u vanuit individuele cliëntsituaties tot de keuze voor modulaire bekostiging komt.

3.3 Speerpunten

Behandelingen en wonen: Kunt u motiveren en uitleggen hoe uw standpunt rond integrale bekosting zorgt voor vermindering van adminstratieve lasten (o.a. opgave vanuit IZA en ontregel de zorg)?

We volgen het beleid van de NZa m.b.t. integrale bekostiging. Wanneer Wlz behandeling een onderdeel uitmaakt van de ondersteuning aan cliënten spreken we integrale bekostiging af, indien u zowel de woonzorg als de behandeling zelf levert. We erkennen dat bij deze wijziging (lichte) administratieve last ontstaat. Wij zien dit als tijdelijk. Daarnaast zijn wij van mening dat dit punt niet opweegt tegen de opbrengsten van integrale bekostiging.

3.3 Speerpunten

Behandelingen en wonen: Kunt u motiveren waarom u afwijkt van het standpunt van het NZA betreffende integrale bekostiging?

Het uitgangspunt is integrale bekostiging wanneer wonen en behandeling door dezelfde zorgaanbieder geboden wordt. Dit past binnen het beleid van de NZa.

3.3 Speerpunten

Behandelingen en wonen: Welke uitspraak, document incl datum van publicatie, gebruikt het Zorgkantoor waaruit blijkt dat de NZA kenbaar heeft gemaakt dat integrale zorg het uitgangspunt is?

Monitor Zorggebruik GGZ-Wonen cliënten in de Wlz (21-6-2022), Aanvraag VWS Uitvoerbaarheidstoets bekostiging ggz-behandeling door de NZa (20-10-2022), Uitvoeringstoets Bekostiging ggz-behandeling voor Wlz-cliënten met een psychische stoornis (20-12-2022), de Kamerbrief Vervolg overgangsrecht ggz-behandeling voor Wlz-cliënten met een psychische stoornis (23-6-2023), beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis 2024 - BR/REG-24123 (27-6-2023)

3.3 Speerpunten

Bestuurijke afspraken: Wanneer kunnen wij uitnodging van CZ verwachten? zorgkantoren en gemeente hebben een voortrekkersrol.

Wij treffen inmiddels voor onze 6 regio's de voorbereiding voor deze bijeenkomsten. U kunt medio juli hierover meer informatie verwachten.

3.3 Speerpunten

Bevestigd het Zorgkantoor dat de eerstelijns hulpverleners (ZVW) geinformeerd zijn over het innemen van dit standpunt integrale bekostiging en zijn de gevolgen voor hen uitgelegd ?

Wij zien ten aanzien van de integrale dan wel modulaire bekostiging vanuit de Wlz geen rol voor het zorgkantoor om zorgverleners vanuit de Zvw hierover te informeren.

3.3 Speerpunten

Blz 10: 'Per 1-1-2024 is het uitgangspunt “integrale bekostiging”, tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons.'Juist in het kader van herstel en stabiliteit past ons inziens een modulaire bekostigingssystematiek beter dan een integrale bekostiging. Hoe kunnen we het flexibel opschalen en afschalen van zorg toepassen bij een integraal tarief als we niet hoeven in te zetten op structurele behandeling?

Het flexibel op- en afschalen- van zorg is bij integrale bekostiging niet anders dan bij modulaire bekostiging. De basis van het gedachtegoed van Wlz is integrale zorg, waarbij alle geboden zorg in samenhang met elkaar afgestemd en geboden wordt. In de praktijk blijkt dat zorg voor de GGZ doelgroep in de Wlz vaak nog niet integraal wordt ingeregeld. Het gaat hierbij niet alleen om structurele GGZ-behandeling. Behandeling in de Wlz is breder enkel GGZ-behandeling.

3.3 Speerpunten

Het uitgangspunt is dat de inzet van zorgtechnologie moet helpen om anders naar de client te gaan kijken. Wat wordt hiermee bedoeld?

Hiermee wordt bedoeld dat de oplossing voor ondersteuning aan cliënten niet altijd in "zorg" moet worden gevonden.

3.3 Speerpunten

Het Zorgkantoor geeft aan dat passende zorg de belangrijkste basis is voor het behalen van de hoofddoelstellingen. Keuzevrijheid in behandelaren is het uitgangspunt voor passende zorg. In hoeverre strookt de integrale bekostiging met het borgen van de keuzevrijheid voor behandelaren?

Keuzevrijheid is belangrijk. Vanuit de opdracht om de zorg houdbaar te maken is efficiëntie en doelmatige inzet van zorg een belangrijk middel. Daarnaast stelt de NZa in de monitor zorggebruik GGZ-wonen in de Wlz dat: “Keuzevrijheid kan bijna altijd aangevoerd worden om de keuze voor modulaire bekostiging te motiveren, ook als daar andere sterke motieven aan ten grondslag liggen, en ook wanneer modulaire bekostiging niet persé voorwaardelijk is voor deze keuzevrijheid”. Wij gaan graag met u in gesprek wanneer u vanuit individuele clientsituaties tot de keuze voor modulaire bekostiging komt.

3.3 Speerpunten

En hoe ziet het Zorgkantoor passendheid van de omvorming als dit niet matched met de zorgvraag van de ZZP-W geindiceerde clienten?

Het is niet duidelijk waar uw vraag over gaat, derhalve beantwoorden we uw vraag niet.

3.3 Speerpunten

Enerzijds spreekt het zorgkantoor over het behoud van kwaliteitsniveau. Anderszijds worden veel ontwikkelingen gewenst in de speerpunten. Betekent dit niet feitelijk dat het zorgkantoor nog steeds uitgaat van een verhoging van de kwaliteit? Zo nee, hoe verhouden deze zaken zich dan tot elkaar?

Aangezien kwaliteit een breed begrip is menen we middels de speerpunten een doorontwikkeling van zorg te stimuleren of zorg anders te benaderen. Dit betekent niet per definitie een verhoging van kwaliteit maar een andere kijk op kwaliteit vanuit de genoemde punten. Daarnaast kijken we uit naar het kwaliteitskader dat in ontwikkeling is door de verschillende branche organisaties.

3.3 Speerpunten

hoe wordt bij het vormgeven van de bestuurlijke afspraken de connectie met de regioaanpak vanuit het IZA gemaakt? Wie is in de lead voor het organiseren van deze regionale overleggen?

Zorgkantoren en gemeenten zijn in de lead voor de organisatie van deze overleggen. Daar waar mogelijk wordt aangesloten bij de regioaanpak vanuit het IZA.

3.3 Speerpunten

Het zorgkantoor geeft aan dat actieve GGZ-behandeling niet de doorslag geeft voor de keuze voor wonen inclusief of exclusief behandeling. Wat geeft volgens het zorgkantoor wel de doorslag?

Integrale zorg geeft de doorslag.(Actieve) GGZ-behandeling kan hier een onderdeel van zijn.

3.3 Speerpunten

Het zorgkantoor wil enerzijds meer VPT, anderzijds integrale bekostiging. Betekent dit dat het zorgkantoor van mening is dat instellingen die woonzorg en behandeling zelf leveren geen VPT hoeven te leveren omdat integrale bekostiging het uitgangspunt is? Zo nee, kunt u dan uitleggen hoe deze twee zaken zich tot elkaar verhouden?

Nee dat is niet juist. U verenigt hier financieringsvormen en leveringsvormen met elkaar. Integrale bekostiging is een financieringsvorm van de leveringsvorm verblijf in een instelling. We stimuleren daarnaast de uitbreiding op de leveringsvorm Volledig pakket thuis.

3.3 Speerpunten

Integraal bekostigen brengt andere vraagstukken met zich mee waaronder de vrije keuze van de client en de vele contracten die met (para) medisch professionals moeten worden aangegaan met alle regeldruk vandien. Wij verzoeken u met klem de betreffende passage uit het inkoopdocument te halen omdat we dit inhoudelijk niet passend vinden en het invoeren leidt tot grote uitvoeringsvraagstukken. Bent u daartoe bereid?

Wij komen niet aan uw verzoek tegemoet. Keuzevrijheid is belangrijk. Vanuit de opdracht om de zorg houdbaar te maken is efficiëntie en doelmatige inzet van zorg een belangrijk middel. Daarnaast stelt de NZa in de monitor zorggebruik GGZ-wonen in de Wlz dat: “Keuzevrijheid kan bijna altijd aangevoerd worden om de keuze voor modulaire bekostiging te motiveren, ook als daar andere sterke motieven aan ten grondslag liggen, en ook wanneer modulaire bekostiging niet persé voorwaardelijk is voor deze keuzevrijheid”. Wij gaan graag met u in gesprek wanneer u vanuit individuele clientsituaties tot de keuze voor modulaire bekostiging komt.

3.3 Speerpunten

komen er (opleidings)eisen aan de ervaringsdeskundigen die participeren in de recovery colleges.

We volgen hierin de stand van de wetenschap en praktijk en stellen zelf geen eisen.

3.3 Speerpunten

U benoemt in deze paragraaf een aantal speerpunten die we geheel onderschrijven en omarmen maar in de praktijk moeilijk uitvoerbaar blijken. We merken dat het moeilijk en tot nu toe onmogelijk lijkt sectoroverstijgende afspraken en/of domeinoverstijgende afspraken ook financieel te vertalen (meer nodig dan 100% NZA en/of lumpsum). Kunt u aangeven of en welke ruimte u in 2024 wel ziet om dergelijke activiteiten, die voldoen aan de speerpunten, te financieren?

De mogelijkheden bij regionale-, sector- en domeinoverstijgende samenwerking zijn afhankelijk van het betreffende probleem en oplossing. We gaan hierover graag met in gesprek.

3.3 Speerpunten

U geeft aan dat u Wonen met behandeling in 2024 integraal wenst in te kopen. U geeft ook aan met aanbieders in gesprek te zijn en afspraken te maken over de beweging die u wilt zien. Kunt u aangeven wanneer u vindt dat er voldoende beweging is gemaakt?

Er is voldoende beweging gemaakt wanneer integrale bekostiging het uitgangspunt is.

3.3 Speerpunten

U geeft in het Inkoopdocument op pagina 9 aan dat u wonen en behandeling bij geintegreerde zorgaanbieders integraal wilt inkopen. Niet alleen zorgaanbieders maar ook clienten en eerstelijnsprofessionals (waaronder huisartsen) zullen dit gaan merken. Hebt u geinformeerd bij de eerstelijnszorgprofessionals hoe zij tegenover deze verzwaring van administratieve lasten staan en/of ze in staat en/of bereid zijn deze administratie op zich te nemen?

Wij zien ten aanzien van de integrale dan wel modulaire bekostiging vanuit de Wlz geen rol voor het zorgkantoor om zorgverleners vanuit de Zvw hierover te informeren.

3.3 Speerpunten

Uitgaande van dit principe willen wij stimuleren dat aanbieders de reeds bewezen technologieën zoveel mogelijk en bij voorkeur in samenwerking met andere zorgaanbieders implementeren. Wat ziet het Zorgkantoor als meerwaarde om gezamenlijk technologie te implementen?

Gezamelijke implementatie zorgt bijvoorbeeld voor de bundeling van kennis en verdeling van kosten.

3.3 Speerpunten

Uitgangspunt is integrale bekostiging, tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons". Geldt dit voor nieuwe cliënten of ook voor bestaande cliënten?

Dit geldt zowel voor nieuwe als bestaande clienten.

3.3 Speerpunten

Wat is de achterliggende gedachte van CZ zorgkantoor om in het inkoopbeleid 2024-2026 op te nemen dat modulaire bekostiging in beginsel niet meer mogelijk is voor aanbieders die zowel behandeling als verblijf aanbieden, terwijl de gesprekken hierover met de aanbieders nog gaande zijn en het zorgkantoor op de hoogte is van de consequenties en risico's?

We stellen dat per 1-1-2024 het uitgangspunt “integrale bekostiging” is, tenzij schriftelijk anders overeengekomen met ons. Dit past binnen het beleid van de NZa.

3.3 Speerpunten

Wij zijn van mening dat dit een onjuiste beweging is.CZ neemt in het Inkoopbeleid op dat integrale zorg het CZ-uitgangspunt wordt. Het beleid van CZ is dat modulaire bekostiging in beginsel niet meer mogelijk is voor aanbieders die zowel behandeling als verblijf aanbieden. Wij zijn geschrokken van deze eenzijdige keuze van CZ. CZ is het enige zorgkantoor dat het beleid op het gebied van integrale bekostiging op deze manier vormgeeft. De Nederlandse Zorgautoriteit (“NZa”) heeft ook niet kenbaar gemaakt dat zorgkantoren deze stelselwijziging in zouden moeten voeren per 1 januari 2024. De NZa stelt zich op het standpunt dat de overgang van modulaire naar integrale bekostiging op zijn vroegst in 2025 plaats kan vinden.

Het betreft hier geen stelselwijziging maar een juiste interpretatie van de beleidsregels van de NZa, welke tevens sinds 2021 van kracht zijn.

3.3 Speerpunten

Behandelingen en wonen: Bevestigd het Zorgkantoor dat zijn afwijkt van het standpunt van het NZA betreffende integraal (waar het kan) en modulair (waar het moet) zorggebruik?

Het uitgangspunt is integrale bekostiging wanneer wonen en behandeling door dezelfde zorgaanbieder geboden wordt. Dit past binnen het beleid van de NZa.

3.3 Speerpunten

Zorgkantoor verwacht dat zorgaanbieders actief aan de slag gaan met de uitvoering van het plan van aanpak (n.a.v. bestuurlijke afspraken) dat wordt opgesteld in 2023. Zorgaanbieder verzoekt hier tenminste over Partijen te spreken of te verwachten dat zorgaanbieders participeren. Ook zorgkantoor en gemeenten zijn immers direct betrokken. Als nog niet duidelijk is hoe het plan van aanpak voor de regio er precies uit ziet, kan nu ook nog niet gezegd worden wie er precies actief mee aan de slag moet gaan. Ons inziens is dit in ieder geval breder dan alleen zorgaanbieders.

Dat klopt. Naast zorgaanbieders hebben ook zorgkantoren en gemeenten een rol in de uitvoering van het plan van aanpak.

Deel deze pagina: